lørdag den 29. september 2012

Flere grøntsager, kone!

Grøntsager er ikke min bedste ven. Ikke nu, ikke da jeg var barn. Dog er jeg blevet helt gode venner med tomat, broccoli, blomkål og spinat efter jeg blev en slags voksen..

Men spiser jeg nok? Mængden.. er det nok? I dag har jeg målt og vejet mine grøntsager til aftensmåltidet. Det er en typisk mængde grøntsager (og typen af grønt er nok desværre også lidt for typisk):

- 157 g broccoli og blomkål
- 42 g tomat
- 65 g agurk

Om morgenen spiser jeg en gulerod af ca. 55 g og en kugle spinat. Så er der frokost, hvor jeg ikke er helt sikker på, hvor meget jeg spiser.

Ifølge Jacob Søndergaard bør man spise 250 g grønt pr. 25 kg kropsvægt (hvis man vil have en sixpack på 6 uger)..

2 kommentarer:

  1. Jeg spiser tit et helt hoved broccoli til et måltid. Et af de store hoveder. Hehe.

    Det kommer selvfølgelig også af sig selv, når jeg ikke har andet tilbehør end grønt.

    Selvom jeg også kører meget rundt i de samme grøntsager, har det hjulpet på afvekslingen at handle et sted, hvor der er en stor grøntafdeling. Fx i Kvickly, Føtex eller Bilka. Eller bedre - hos den lokale grønthandler. Brug lidt ekstra tid på at snuse rundt og kigge. Ofte opdager du grøntsager, du ikke anede var der, fordi du typisk går efter de samme.

    Prøv at lave en regel om at købe og spise mindst en ny grøntsag om ugen. Udfordr dig selv til at købe en grøntsag, du ikke har prøvet før. Det hjælper i hvert fald mig.

    Og ja, en god ting er også - hvis du er lidt til den kræsne side, at hælde grøntsagerne i din smoothie. :)

    SvarSlet
  2. Variation er bestemt en af mine svage sider. Generelt. Ikke kun grøntsager. Tror jeg skal til at se lidt på spidskål. Det kan jeg godt lide :-) Hvis jeg kun "må" spise kød og grøntsager, så er jeg nødt til at have i det mindste flere forskellige slags grønt. Ellers bliver det virkeligt hårdt og kedeligt at sidde med kød og et broccolihovede... haha. Det ville blive en dræber for mig meget hurtigt.

    Og ja, jeg er EN DEL til den kræsne side.. hihi.

    Spidskål og spinat er mine nye grøntsager. Spinat til scrambled eggs og i smoothies. Bruum. Det er smart.

    SvarSlet