mandag den 7. oktober 2013

Going from judgement to kindness - en meditationstime - søndag 6/10-13

I går var jeg til følgende donationsbaserede arrangement i Mindfulness Terapi & Yoga på Vesterbro:

"En af de største skift jeg ser omkring mig, er når en person går fra indre kritik til indre venlighed, fra uvilje til venlighed, fra modstand og fornægtelse til venlighed. 
Det er dybt smertefuldt at diskutere med den indre kritikker og det kvæler vores evne til venlighed og frihed. Hvordan kan vi håndtere det? Hvordan kan vi lære noget om dette, gennem meditation.

Det er emnet på søndag.

Efter et lille oplæg guider jeg en mindfulness meditation og derefter vil der være mulighed for at stille uddybende spørgsmål om meditationen, eller meditation generelt." 



Vi var en lille gruppe på 6 kvinder, der sad på tæpper og puder i en halvcirkel rundt om underviseren, Christin Illeborg, der udover mindfulness også underviser i dynamic yoga.

Efter oplægget sad vi i 30 minutter under guidet meditation, hvor vi bl.a. havde fokus på vores reaktion, når den indre kritiker/bebrejdelserne/sammenligningerne/burde/dømmelse dukkede op.

Jeg synes temaet var ret spændende, men mit fokus kom mest til at være på fysiske ting:
- jeg havde det for varmt
- jeg var træt pga. dårlig søvn om natten, så jeg var flere gange ved at falde i søvn
- jeg havde lige vænnet mig til at meditere med halvåbne øjne og her skulle vi gøre det med lukkede øjne
- jeg kunne ikke altid føle/fornemme min krop i rummet, og blev som følge deraf lidt svimmel

Min reaktion svingede mellem: "Det er ok at have det varmt/være træt/være svimmel etc. Gå ind i det. Accepter det." og "Puha, nej jeg kan ikke have det så varmt. Så kan jeg ikke koncentrere mig. Hov, jeg burde måske have taget en middagslur. Åh nej, der blev jeg lidt svimmel. Hvorfor kan jeg ikke sidde på gulvet uden at blive svimmel. Det er da mærkeligt."..

At lære at blive ven med sig selv og have det venskab til at fylde mest, er en proces der tager tid. Det her var bare en lille bitte forsmag.

I øvrigt synes jeg de 30 minutter gik hurtigt - trods de fysiske ubehag. Måske fordi jeg sad sammen med andre? Mine fødder sov heller ikke.

Foto lånt af: Vimutta


Alt i alt var det en interessant time, som jeg kan anbefale andre, hvis de er nysgerrige omkring mindfulness og/eller meditation, men ikke lige har pengene til et kursus.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar