fredag den 4. oktober 2013

20 minutters meditation

Fra og med i onsdags mediterer jeg 20 minutter om dagen.
Jeg har besluttet mig for at prøve på egen hånd først, mest fordi jeg p.t. ikke har råd til kursus (ikke når man også vil alt muligt andet.. hehe).

Mine mediationsrutiner:

- efter bad/morgentoilette, men før morgenmad
- sidde på et lille tæppe på yogamåtten i "Kontoret" i denne stilling:






Den er nemmere at sidde i end en halv (eller hel) lotusstilling og mine fødder sover mindre end i almindelig skrædderstilling.
- nogle gange har jeg et tæppe over benene og/eller en ekstra trøje på, så jeg undgår at blive kold
- halvåbne øjne der hviler blikket (ufokuseret) ca. halvanden meter frem
- rank ryg, ikke svaje i lænden, lang nakke
- tælle på hver udånding: 1-2-3-4-op til 10 og så forfra
- lade åndedrættet passe sig selv - undlade at styre eller ændre eller dømme det
- kommer der en tanke - og det gør der..! - så prøver jeg at registrere den, men undgå at gå ind i den. Den bliver blidt sendt videre og jeg vender fokus tilbage til åndedrættet. Dette er nemmere sagt end gjort, men øvelse gør mester :-)


Er der nogen af jer, der har erfaring med at meditere?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar