søndag den 18. november 2012

Hurtig guide til økologisk hudpleje

Når du skal vælge hud- og hårplejeprodukter, så spørg gerne dig selv, hvad der er vigtigst for lige netop dig.

Er det prisen?
Skal det mest bare være effektivt?
Betyder indpakning og lækkerhed meget?
Skal det være økologisk?
Hvad med allergi?
Skal det være miljøvenligt?

Hvis det er en af de 3 første, så behøver du ikke nødvendigvis læse videre :-)

Dernæst er det en god idé at have styr på din hudtype og vælge dine produkter derefter. Læg mærke til at huden godt kan ændre sig og få nye behov, som årstiderne skifter. Er du i tvivl om din hudtype, så besøg evt. en kosmetolog.
En meget løs guide: din hud er tør, hvis den har tendens til at stramme efter vask; den er fedtet hvis den glinser og har store porer; og den er sart, hvis den har tendens til at blive rødlig og slå ud.

Sidst, men ikke mindst er vi alle forskellige og hvad der føles alt for fedtet for den ene, vil være lige tilpas for den anden. Nogle foretrækker lidt duft, andre vil helst ikke have duft. Man er ofte nødt til at prøve sig lidt frem, selvom andres anbefalinger også kan være anvendelige :-)

I dette indlæg vil jeg koncentrere mig om økologisk hudpleje. Senere indlæg vil omhandle allergivenlige hudplejeprodukter.


Økologisk hudpleje:

Der er mange serier og produkter, der påstår at de er økologiske, men som ikke nødvendigvis er det.
Hvis du vil være sikker på at få mest muligt økologi i din hudpleje, så se efter den britiske certificering Soil Association. Vær dog meget opmærksom på, at økologisk ikke nødvendigvis betyder allergivenlig!

Soil Association går for at være den skrappeste certificering og garanterer mindst 70 % økologi.

Der er 2 typer S.A. certificeringer:
- Mindst 95 % økologi: Her må man bruge ordet Organic i produktnavnet.
F.eks. Essential Care Organic Citrus Fruit Tonic.



- 70-95 % økologi: Her må man ikke bruge ordet Organic i produktnavnet og skal desuden skrive, hvor mange procent økologi, der er i produktet.
F.eks. Green People Neutral 24 hour Cream. Her står der at der er 89 % økologisk.



Mærker der er Soil Association certificeret er bl.a. The Organic PharmacyBalm Balm.


Andre certificeringer er det franske Ecocert, som er meget anvendt. Vælger man produkter med Ecocert, får man som bonus hudpleje, der ikke indeholder:


"GMO, parabens, phenoxyethanol, nanoparticles, silicon, PEG, synthetic perfumes and dyes, animal-derived ingredients (unless naturally produced by them: milk, honey, etc.)."

Her kan man ligeledes finde 2 slags inddelinger, hvor det for begge gælder, at mindst 95 % af alle ingredienser skal være af naturlig oprindelse.
- Organic Cosmetic: Mindst 10 % af alle ingredienser og mindst 95 % af alle plantebaserede ingredienser skal være økologisk.
F.eks. Derma og Estelle & Thild.



- Natural Cosmetic: Mindst 5 % af alle ingredienser og mindst 50 % af alle plantebaserede ingredienser skal være økologiske.
Her ville jeg gerne kunne komme med et eksempel, men jeg kunne ikke lige finde noget.

Mærker der er certificeret Ecocert er bl.a. Mádara, Rudolph Care (jeg kan ikke linke til deres hjemmeside, så her får I i stedet et link til en Pudderdåse-anmeldelse. Til jer der ikke ved det, er Pudderdåserne meget populære inden for skønhed/hud- og hårplejeuniverset) og Balance Me.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har tjekket alle de mærker, jeg linker til. F.eks. har jeg bare læst mange steder, at The Organic Pharmacy er Soil Association certificeret. Men jeg mangler at tjekke, hvorvidt de har den skrappeste certificering eller den anden. Da deres produkter sjældent indeholder ordet Organic i produktnavnet, vil jeg dog gå ud fra, at det er den der garanterer 70 % økologi.

Min næste opgave er så at tjekke de forskellige produkter, hvor mange % økologi der er i. Der står ikke noget på mine nyindkøbte Rose and chamomille cleansing milk eller Antioxidant face gel. Men ok, det kan have stået på æsken, som jeg selvfølgelig har smidt ud.

Går man efter produkter uden parabener eller phenoxyethanol, så kan jeg anbefale at se forbi Pure Shop. Her sælges kun "økologiske, plantebaserede" produkter (så kan man spørge sig selv om, hvilke økologisk standard de går efter) uden "syntetiske eller miljøskadelige stoffer og uden stoffer, som EU mistænker for at være hormonforstyrrende. Produkterne har heller ikke indholdsstoffer fra dyr og indeholder ingen syntetiske konserverings,- farve- eller parfumestoffer."
I Pure Shop vil du finde serier og produkter uden certificering, men du kan være sikker på, at de ikke indeholder noget af ovenstående. Du kan bl.a. finde mærker som The Organic Pharmacy, John Masters Organic, Suki, Logona, Weleda og Karmameju.

Håber I kunne bruge denne lille guide til noget. Har I spørgsmål, så hold jer endelig ikke tilbage :-)


Hvad går du efter, når du skal købe hud- og hårprodukter?




1 kommentar:

  1. Tak! For det her indlæg, som jeg vil vende tilbage til mange gange. Måske endda med spørgsmål på et senere tidspunkt, når jeg begynder at jonglere øko-hudpleje mere i fremtiden. Ja. :)

    SvarSlet