mandag den 19. august 2013

Dynamic yoga workshop 17.-18. august 2013

Hvilken skøn fornemmelse i kroppen efter dynamic yoga med Birgitte Gorm Hansen. Jeg har altid en god følelse i kroppen efter dynamic yoga, men det er ekstra dejligt denne weekend, hvor jeg lørdag var til 3+3 timers yoga workshop og søndag 3,5 timers workshop (dvs. vi overskred vist tiden, så det var nok nærmere 4 timer). 

Workshoppen foregik hos Sattva Yoga i indre København og vi var et lille intimt hold. Nogle var nye til dynamic yoga. 
Lørdag var det fra kl. 9-12 og 13-16. Søndag var det kl. 8.30-12.

Temaet var solhilsen og weekenden var i grove træk bygget op således, at første del var en masse gentagelser af basis øvelser/bevægelser. Fokus på fundamentet (hænder og fødder og rygsøjle). En slags lang dynamic yoga time med fokus på forberedelse til de andre dele af workshoppen med lang afspænding til sidst.

Anden del startede med dialog/spørgsmål og afsluttede med en blid yogadel og kort afspænding til sidst.

Tredje del (den om søndagen) tog udgangspunkt i solhilsen, hvor vi lavede de forskellige dele af solhilsen - og forberedelse dertil - mange gange. Til sidst lavede vi (vores egen) solhilsen og lang afspænding + siddende meditation.

Der var også siddende meditation om lørdagen. Jeg kan bare ikke huske, om det var efter første eller anden del, men det er heller ikke så vigtigt.


Hvad jeg godt kan lide ved dynamic yoga og som blev endnu tydeligere for mig ved denne workshop:

- "Yoga er en invitation. Yoga er ikke en ordre." Her er ikke noget med "PRES knæet bagud!" eller "Højere! Højere!". 

- alle led i kroppen skal sige ja, ellers er man ikke klar til en øvelse/stilling. 

- dynamic yoga er en måde at lære på. Metoden er anderledes end hos andre yogaformer (men slutresultatet er det samme).

- der er ikke noget, der må nive, gøre ondt etc. Gør det det, er du gået for langt

- man skal gøre en øvelse mange gange, før kroppen husker det (derfor snakker Birgitte konstant - med mange gentagelser - til vores krop og ikke til vores hjerne. Hun tror på, at vi/hjernen har forstået instrukserne, men at kroppen ikke har endnu)

- Yoga er ikke gymnastik, akrobatik, breakdance eller andet. Du bevæger dig anderledes, du bruger andre dele af din krop og du skal ikke optræde for nogen. 

- Free breathing. Følg dit naturlige åndedræt. Prøv at undlade at styre, kontrollere eller manipulere det (selvom det kan være svært..)

- man skal mærke efter. Hver gang. Hver øvelse. Hver bevægelse. Selvom du har lavet den øvelse tusind gange før, så lav den som om det var første gang. Mærk efter. Hvordan har kroppen det i dag? Hvordan har leddene det? Hvordan føles lænden, når du laver den bevægelse?


Bonusinfo 1: Der var 3 x afspænding og jeg faldt i søvn alle 3 gange. Jeg var også meget meget tæt på at falde i søvn de gange, vi skulle ned og ligge på ryggen og enten lave små bækkenvip eller føre knæene frem og tilbage over brystet (det var vist 3 gange i alt). Ved ikke lige, hvad det er der gør det..

Bonusinfo 2: Birgitte sagde at det ikke var fordi hun ikke så mig, at hun ikke var henne hos mig, men det var ikke nødvendigt at rette på mig :-) 


Jeg er ret begejstret for denne workshop, hvor jeg kom lidt dybere ind i dynamic yoga. Birgitte er desuden en knalddygtig underviser og jeg tror at alle følte sig trygge hænder.

Samtidig kunne jeg mærke, at tidsmæssigt var min grænse nået. Jeg blev lidt fraværende og ukoncentreret om søndagen. Derfor dropper jeg også Birgittes Urban Retreat i september. Til gengæld har jeg planer om at deltage på hendes Den indre vinyasa-workshop i Yoga i Valby 1/9 kl. 10-13.30. 

Måske ses vi?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar