lørdag den 2. februar 2013

Karry-scrambled æg med spinat



I dag afprøvede jeg opskriften Karry-scrambled æg med spinat fra Umahro Cadogans bog "Køkkenrevolution på høje hæle".

Det er nemt at lave, kræver ikke mange ingredienser og smager dejligt :-) Jeg havde dog ikke gurkemeje og min kokosolie var vist hærdet. 

Bogen er især til:
- dem der har travlt
- dem der kan lide sund kvalitetsmad med ernæring og smag
- dem der kan lide nemme enkle retter

Umahro har også skrevet bl.a. "Køkkenrevolution for hele familien" (som jeg netop har lånt på biblioteket), "Mere køkkenrevolution fra Umahro", "Herrevolution - sådan får du styrke, potens og power" og er medforfatter på "Slip slikket". 


Han laver opskrifter efter følgende 10 bud:

1. Undgå tilsat sukker
2. Spis fuldkornsprodukter og fuldgryn
3. Spis de rigtige fedtstoffer - vær ikke fedtforskrækket
4. Spis protein af ordentlig kvalitet
5. Spis bælgfrugter, nødder, frø og kerner hver dag
6. Spis økologiske grøntsager, frugt og bær hver dag - mindst 600 g
7. Drik 1,5 liter vand/ren grøntsags- og frugtjuice/grøn te/urtete hver dag
8. Spis regelmæssigt. Spring ikke morgenmaden over. Flere, små måltider er vejen frem
9. Spis afbalancerede måltider med sundt fedt, kvalitetsprotein, "hele" kulhydrater og grøntsager 
10. Tag gerne en daglig multivitamin/mineral

Økologi/biodynamiske ingredienser er en selvfølge :-)

Mens jeg ikke kan overskue paleo (1.0 eller 2.0) endnu, så har jeg lidt overvejet at skele til Umahros 10 bud, som en slags blid overgang. Jeg har dog ikke lavet nogle mål eller strategier endnu.

2 kommentarer:

  1. Åh, der mindede du mig lige om, at jeg skal reservere hans bøger på bibler. Done. :)

    SvarSlet
  2. Der er lidt gengangere af opskrifter i hans bøger, har jeg lagt mærke til.. Men opskrifterne er bygget enkelt op og det ser ud til, at selv jeg kan være med ved de flest af dem :-p Der er også tips til, hvordan man kan variere eller hvilke ingredienser der kan udskiftes med hvad.

    SvarSlet