søndag den 30. maj 2010

Bitz din sundhed!

Christian Bitz har skrevet bogen "Bitz din sundhed - fra råd til retter", som jeg godt vil anbefale til andre. Både jer der vil tabe jer, og jer der "bare" vil spise sundere.

Han er cand.scient i human ernæring og tager udgangspunkt i de officielle kostråd. Ergo en der ved, hvad han taler om, og som springer over diverse smarte madtrends. Det giver mening for mig.

Jeg bruger bogen til at blive inspireret til sundhed generelt, men mest konkrete enkle årstidsbestemte opskrifter, der tager udgangspunkt i kostrådene.

Madlavning har aldrig haft min interesse, men i takt med at jeg forsøger at leve sundere (uden at blive fanatisk), må jeg indse at jeg er nødt til at tage del i den kedelige madlavning. Indtil videre har jeg forsøgt mig med Brød med bitz i og Genial guacamole..

Han har selvfølgelig også råd til, hvordan man - realistisk - kan smide nogle kilo. Dem vil jeg godt give videre til jer:

1. Spis mindre: Spis til du ikke er sulten længere - og ikke til du er (prop)mæt.
Spis forretter (så grovæder man ikke til hovedretten).
Spis mindre portioner.

2. Spis ofte: 3 hovedmåltider og 2-3 sunde mellemmåltider.

3. Spis flere fuldkornsprodukter og mere frugt/grønt til alle måltider.

4. Spis mere protein. Skær ned på ris, pasta og hvidt brød.

5. Spis mere fisk.

6. Sundere snacks: f.eks. med fuldkorn, frugt og grønt. Ikke slik, sodavand og kage.

7. Intet er forbudt: Det holder ikke i længden. Men hvis du skal synde, så synd med stil, dvs. lidt men godt.

8. Bevæg dig: Alt tæller.

9. Vær realistisk: Overambitiøse, urealistiske mål holder ikke i længden.

10. Hold fast, og vær positiv: Det kræver mod og vilje at ændre vaner. Klap dig selv på
skulderen. Lad dig ikke slå ud af et par "syndere".

Og til sidst til dem, der dyrker motion samtidig:

"Helt almindelige aktive motionister, som de fleste af os er, har ikke brug for dyre proteinbarer eller andre eksotiske kosttilskud(...) For alle os, der løber en tur 2-4 gange om ugen, går i fitnesscenter eller til badminton, er helt almindelig sund mad og selvfølgelig vand tilstrækkeligt."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar