søndag den 8. september 2013

Dynamic yoga workshop (Den indre vinyasa) søndag 1/9-13

Som nogle af jer måske har opdaget, er jeg blevet slem til ikke at skrive om træninger med det samme. Så glemmer jeg hvad der er sket og det bliver noget rod. Jeg vil prøve at rette lidt op på det :-)

Denne 3 timer lange yoga workshop fandt sted i Yoga i Valby og underviseren var Birgitte Gorm Hansen.

Temaet var åndedrættet.

I Dynamic yoga prøver man at lade åndedrættet være. Prøver at undgå at styre, trykke eller presse det. Det er bedst, hvis det kan passe sig selv.
Det har jeg altid synes var super svært, da jeg har fået at vide til body-sds behandlinger at jeg trækker vejret kort og overfladisk og oppe i brystet. Som i: Det er forkert.

Derfor har jeg prøvet at øve mig i at trække vejret mere dybere og nede i maven. Fordi det skulle være bedre.
Når jeg så kommer til dynamic yoga, så vakler jeg mellem at lade mit åndedræt være som det er, dvs. kort og hurtigt, eller forsøge at trække det lidt længere.

Birgitte sagde at hvis vejrtrækningen var kort og overfladisk, så var der en grund til det. Så var kroppen ikke klar til en anden slags vejrtrækning endnu. Man skulle ikke forsøge at presse den til noget andet. Det gjorde ikke noget, hvis man lavede bevægelserne hurtigere (fordi bevægelserne skal følge åndedrættet). Det er ok. Det har hun selv gjort engang. Når kroppen er klar til det, så bliver åndedrættet længere og dybere. Men først når kroppen er klar.

For mig betyder det tålmodighed, forsøge at acceptere mit nuværende åndedræt og forsøge at stole på kroppen....


Fik jeg nævnt at vi mediterede 2 x 10 minutter?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar