søndag den 1. september 2013

Copenhagen Yoga Festival 24.-25. august 2013

Sidste weekend var jeg forbi den intime og meget fine Copenhagen Yoga Festival, der foregik på Tiøren ved Amager Strand.

Det er en gratis festival båret oppe af ildsjæle og frivillige kræfter, hvor man som gæst kan deltage i mange slags yogaworkshops, meditation m.m. Der er også en række stande og boder, hvor yogacentre m.m. er repræsenteret. Ligeledes kunne man købe suppe hos Soupanatural og sandwich m.m. hos Urtehuset. Som noget nyt var der et Kid's Corner, hvor der var børneyoga.
Sidste år kiggede jeg bare på, men i år ville jeg prøve lidt.

Lørdag deltog jeg i Zen meditation & mindfuldness med Asger F. Knudsen og søndag blev det til dynamic yoga med Birgitte Gorm Hansen.

Jeg har i det små eksperimenteret med at meditere hjemme. På det tidspunkt var min grænse 16 minutter, hvilket kun var sket en enkelt gang.

Hos Asger sidder man i en løs skrædderstilling med hænderne foran navlen formet som en oval (håndryggen nedaf) og øjnene halvåbne. Man bør sidde helt uden at bevæge sig og så tælle fra 1-10 på udåndingerne. Når man er nået 10, starter man forfra. Vejrtrækningen er naturlig og ikke forceret.

Vi prøvede 2 x 7 minutter. For at det skal være effektivt, skal man ifølge Asger meditere 20 minutter om dagen. Er man stresset, kan man ikke finde tid til at meditere, har man travlt etc., så bør man meditere 2 x 20 minutter om dagen..! :-)

Hvis man mediterer 20 minutter om dagen, vil man efter 3-4 uger mærke især at søvnen bliver markant bedre. Men man vil også kunne mærke det ved fokus/koncentration, immunforsvar, mindre stress m.m.

Det var lidt svært for mig at sidde med åbne øjne, da jeg er vant til at have dem lukkede. Jeg blev af en eller anden grund mere døsig. Noget andet der var lidt besværligt var, at vi havde foldet yogamåtten lidt, så hofterne var højere end knæene. Det er åbenbart bedst. Hos mig gør det bare, at mine fødder og ben hurtigere begynder at sove. Selv efter kun 7 minutter, begyndte det at snurre lystigt. Det er så her, man skal ignorere det og koncentrere sig om åndedrættet......

Det var inspirerende at opleve en session med Asger og jeg blev også nysgerrig på at tage hans kurser. MEN det koster en del og lige nu prioriterer jeg andre ting. 8 ugers kursus (med meditation 1 gang om ugen) koster 2100 kr.

Foto lånt af: Sharetwenty



Dynamic yoga med Birgitte var dejligt. Der var mange, og jeg ved ikke hvor meget dem der lå uden for teltet fik ud af det, da det var en meget  indadtvendt og stille workshop. Men jeg lå på forreste række og jeg kunne høre og se det hele. Jeg øver mig stadig i at lade åndedrættet være og ikke styre, kontrollere eller manipulere det..

Foto lånt af: Yogalondon


Der var en super rar stemning på festival og det var ikke noget problem for mig at gå rundt alene derude. Vejret var også med os og så var det lige ned til vandet. Ahh :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar