søndag den 28. oktober 2012

Så er den her! 14 dages manualen til Bodyschool!

Hvis du trykker på linket her, kommer du hen til Bodyschools side med:

- kropstypetest
- hvordan kommer jeg i gang?
- kost til de forskellige kropstyper
- træning til de forskellige kropstyper
- vigtigheden af søvn og recovery
- bonusmateriale

Ja, de har været længe om det, men de har lavet det i deres fritid og det er gratis. Dermed har jeg tilgivet alt og er nu bare spændt på at læse det hele og afprøve nogle af tingene.

Der er meget at læse, men jeg anbefaler kraftigt, at man læser det hele, inden man går i gang med noget og at man især læser START HER-delen grundigt, så man har det bedste udgangspunkt for at udvikle sig og kunne måle fremgang.
Det er muligt at stille spørgsmål til de 3 Bodyschool-folk Anna Bogdanova, Jacob Søndergaard og Umahro Cadogan.

Min kropstype var - som man kan læse mere om i dette indlæg - lidt tyndfed med en fedtprocent på 17,6.
Jeg kan godt håndtere kulhydrater, men de skal styres og times.
Dertil kommer at jeg skal have fokus på træning og kost, der er muskelopbyggende fremfor fedtforbrændende.

Kost til tyndfed:

1. "Da det er ekstremt vigtigt at du får mere muskelmasse, så skal du simpelthen have nok kalorier og et kalorieoverskud."

Altså, først opbygge muskelmasse. Senere kommer evt. fedttab.

2. "Til gengæld kan vi skrue på blodsukkerbelastningen, så insulinniveauet generelt er lavt.
Kombinationen af højt blodsukker, højt insulin og mange kalorier, er nemlig situationen, hvor energien bliver drevet ud på sidebenene i stedet for, at den går til muskelvækst og at du føler dig vital.
(...) Så fødevarer med en høj koncentration af både energi og næringsstoffer, er vejen frem.
Men ikke dem med masser af hurtige eller koncentrerede kulhydrater."
Dvs. jeg skal skære kraftigt ned for ris, pasta, kartofler, brød.. 

Med andre ord, bør min kost bestå af:
"Det skal du have
Vi taler om:
  • Smør og fløde (med mindre du er allergisk eller intolerant overfor mejeriprodukter)
  • Æg
  • Kød…også med fedt på
  • “Grønne” grøntsager, såsom kål, salater, spinat o.l.
  • Rodfrugter
  • Bær og frugter
  • Nødder, mandler og kerner
  • Godt med olie
  • Fed fisk og fisk i koldpresset olivenolie (tun, sardiner o.s.v.)
  • Middelhavsgrøntsager i glas med olie (soltørrede tomater, artiskokhjerte, pesto o.l.)
  • Kylling, and og kalkun…med skind og fedt
  • Creme fraiche
  • Skaldyr, såsom rejer, hummer og jomfruhummer"



Hvis man træner - og det er hård træning, hvilket ikke inkluderer yoga, bodypump etc..! - skal man have noget at spise før og efter. Efter træning må man godt få lidt hurtige kulhydrater.
Da jeg ikke træner hårdt for tiden, kommer min kost til at være noget hen af paleo, hvis jeg skal følge Bodyschools manual.

Hvis jeg kunne træne, anbefaler de dødløft. 5 gange 5 gentagelser med en vægt, man max kan tage 8 gentagelser med.Vægtens skal øges hver 2. gang og man skal træne 3 gange om ugen.
Cardio er forbudt, idet man blot vil tabe muskelmasse (og selvfølgelig fedt) og så bare ende i skinny-skinny kategorien. Det ville jo være fjollet.



Søvn.. er undervurderet og ret væsentligt i en kropstransformation. Læs endelig om søvn og overvej, hvad du kan gøre, for at forbedre din søvn. Jeg skal selv overveje at købe et mørklægningsgarden for at nævne en enkelt ting.

"OBS: Prøver du at indhente søvn efter en hektisk uge i weekenderne, er du i risikozonen for vægtøgning/højere fedt%."

Når jeg har læst det hele igennem et par gange, vil jeg se på, hvordan jeg kan implementere nogle af deres råd omkring kost og søvn i min dagligdag. Jeg er en langsom starter, hvor små ændringer virker bedst, så 14 dage bliver noget længere tid hos mig. Især nu hvor jeg ikke må træne tungt/hårdt endnu. 

Tak til AnnaJacob og Umahro for deres grundige arbejde og deres villighed til at gøre det gratis for alle os, der på en eller anden måde tænker at kroppen kunne trænge til lidt forandring :-)

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke fået tid til at læse materialet ordentlig igennem endnu. Satser på at det sker snart. I morgen. :)

    SvarSlet
  2. Jeg skimmede kun træningsdelen, da jeg ikke må dødløfte alligevel endnu. I morgen får du læst det hele, er jeg sikker på. Eller i hvert fald i weekenden.. hehe.

    SvarSlet