lørdag den 20. oktober 2012

Mindre vellykket quinoa-banan-kakao-muffin




Det ligner lidt en chokolademarengs. Men det er faktisk en quinoa-banan-kakao-muffin lavet efter en opskrift i bogen "Slip slikket" af Umahro Cadogan og Lone Rasmussen.

Slip slikket

Resultatet var mildest talt skuffende. Den var tør, mærkelig i konsistensen og noget bitter. Jeg fulgte ikke opskriften helt, idet jeg udskiftede xylitol med stevia. Det skal lige nævnes, at jeg ikke er nogen ørn i et køkken, men så slemt mener jeg heller ikke, at jeg er. Derfor skal jeg helt klart prøve igen.

Ingredienser til 20-24 minimuffins:

- 60 g kokosolie + lidt ekstra til at smøre formen
- 135 g xylitol
- 4 æg
- 1 banan
- 100 g quinoamel + lidt ekstra til formen
- 50 g rent kakaopulver
- et lille drys vaniliepulver
- en meget lille knivspids havsalt

Fremgangsmåde:

- smelt kokosolien og afkøl den til fingertemperatur (men den må ikke begynde at størkne)
- pisk xylitol, æg og banan til en luftig masse
- rør quinoamel, kakao, vaniliepulver og havsalt sammen
- vend forsigtig blandingen i ægge-xylitolmassen ad 3 omgange
- vend så kokosolien i dejen
- sørg for at dejen er rørt godt sammen, men vær lidt forsigtig og rør ikke alt for længe, for så går noget af luften ud af ægge-xylitolmassen
- kom dejen i 20-24 små muffinsforme smurt med lidt kokosolie
- bag muffinserne i en 175 grader varm ovn i 15-20 minutter, eller til de er færdige.

Kommer til at tænke på, at jeg fik sat ovnen på varmluft.. Kan det have nogen indflydelse?
Jeg lavede halv portion og brugte 1/4 tsk stevia drys-let i stedet for xylitol. Hov, skulle nok have brugt endnu mindre stevia. Læste et sted at 1/4 tks stevia svarede til 135 g xylitol...

Er der nogen, der vil afprøve opskriften og fortælle mig om resultatet? :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar