fredag den 24. maj 2013

Blid hatha med Alice 20/5-13 i Yogacentralen

I mandags var jeg til Blid hatha i Yogacentralen på Frederiksberg.

Underviseren var Alice og hende havde jeg prøvet 2 gange før, hvor det var dynamic yoga.
Vi var kun 2 på holdet, så det var dejligt intimt.

Yogatimen var meget lig hendes dynamic yoga timer, men det gjorde ikke mig noget. Det var et stille flow, hvor der var fokus på at man skulle bruge så lidt kræfter som muligt. Jeg lavede stort set hele timen med lukkede øjne. Det kan man nemlig godt i Alices timer, da det er så roligt og man ikke rigtigt kan lave noget forkert - og ellers kommer hun hen og guider dig blidt.

Jeg er blevet ret vild med dynamic yoga, da der ikke er nogle statiske stræk (som Anna Bogdanova fraråder mig, imens jeg er på 1200x-holdet), hvor tempoet er roligt og hvor man virkelig skal lytte til kroppen. Tror det er rigtigt godt for mig.

Til dynamic yoga (også hos Birgitte Gorm Hansen, der bl.a. underviser i Kbh. Yoga) høres ofte:
- sanseoplevelser
- sansefornemmelser
- presse blidt
- lade åndedrættet være
- undersøge muligheden for..
- invitere til...
- mærke hvad der sker i (f.eks. lænden)... når du ... (f.eks. trækker vejret)

4 kommentarer:

  1. Jeg vil stadig gerne prøve yoga i Kbh Yoga. De virker kompetente og har nogle spændende hold...

    Men..

    De sidste sætninger i dit indlæg er lige sådan noget, som ville få mig til at vende om i døren. Haha.

    Jeg havde samme problem til body-sds. Det bliver lige lovlig "føle-føle" og "mærke-mærke", selvom det nok er meget sundt at gøre netop det. I afmålte doser.

    "Invitere til.." Huha. :)

    SvarSlet
  2. Hihi, det er nemlig sundt at lære at mærke og føle kroppen. Hvis du ikke kan mærke og føle den, kan du heller ikke mærke, hvornår du overskrider dens grænser. Hvornår det er gået fra øm til ondt. Hvornår den føles anderledes end normalt. Hvad den egentligt prøver at fortælle dig :-)

    SvarSlet
  3. Jojo, men behøver det at blive pakket ind i sådan en masse hippie-snak? :P

    SvarSlet
  4. Du er en wanna be hippie. Indrøm det!: -)

    SvarSlet