torsdag den 9. maj 2013

Forslag til Introvert-bøger

Mit første indlæg om at være introvert kan du læse om her, hvor jeg henviser til den danske bog "Introvert - stå ved dig selv" af Anna Skyggebjerg.
Anna Skyggebjerg på FB

Anna giver i øvrigt foredrag torsdag 30. maj kl. 19.30 i Politikens Hus. Det koster 65 kr. hvis du har Politiken Plus-kort og ellers koster det 95 kr.

Der er naturligvis også andre bøger om at være introvert og jeg har selv investeret i 2 af dem:

Susan Cain: Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking
Susan Cain på FB

og

Laurie Helgoe: Introvert power
Introvert power på FB


Første gang jeg hørte om Susan Cain var i forbindelse med en artikel i Politiken juni sidste år om at være introvert. Jeg anede ikke der var noget der hedder introvert og jeg var ved at tude da jeg læste artiklen. Ting faldt langsomt på plads. En byrde blev lettet. Tanker myldrede rundt bl.a. "Var det ok at være stille?" "Så er jeg måske ikke helt forkert?" "Er der virkeligt andre der er så meget ligesom mig?"

Læs flere artikler fra Politiken her og her.

Det lyder måske banalt. At man har ret til at være, hvem man er. At man bare skal være som man er. Men har man hele livet haft fornemmelsen af - eller fået direkte af vide af f.eks. skolelærere at man skal sige noget mere i timerne - at man ikke var som det var idealet at være (i den vestlige verden), nemlig udadvendt, snakkende, imødekommende, hurtigttænkende etc., så kan man hurtigt komme til den fejlagtige konklusion, at så må det jo være mig, der er noget galt med.

Efter jeg har læst en del om at være introvert, deriblandt Anna Skyggebjergs bog og diverse blogindlæg, så ved jeg nu, at 30-50 % af alle er introverte, men da mange forsøger at skjule det, kan man nemt komme til at tro at der er færre.

Susan Cains bog virker som en vigtig bog. Den bliver nævnt mange steder og jeg valgte at købe den sammen med "Introvert power" for at gå lidt mere i dybden med det at være introvert og hvordan man kan bruge introvert som en styrke i en verden, der hylder ekstroverte.

Skal lige nævnes at der ikke er noget galt i eller forkert i at være ekstrovert. Slet ikke. Min pointe er - ligesom alle de andre der skriver om at være introvert - at introverte bliver nedprioriteret, set ned på, set skævt til og det er ikke i orden. Det er ikke noget, der er bedre end noget andet. Og der skal være plads til begge slags måder at være på.

Tror du eller ved du at du er introvert (i højere eller mindre grad), så kan jeg varmt anbefale at anskaffe nogle af ovenstående bøger. De kan også være gode, selvom du selv ikke er introvert. Måske er din partner, dine børn, dine venner eller kollegaer introverte. Det er nogle af dem med garanti. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar