torsdag den 24. november 2011

Rhabdo.. hvad for en fisk??

En af bagmændende bag den crossfit-kæde jeg træner i, fortalte mig - efter at have læst mine Facebook opdateringer om mine hævede ømme arme - at jeg muligvis havde en mild form for rhabdomolysis.

Når rhabdo er værst, kan det resultere i nyresvigt.
Når det er mildt, er det - som hos mig - hævede ømme arme.

http://journal.crossfit.com/2005/10/crossfit-induced-rhabdo-by-gre.tpl

http://www.alive.dk/Nyheder/Sund/2011-32-Ny-traeningsdille-kan-slaa-dig-ihjel.aspx?referer=jp&aid=2512308&sid=2189

Rhabdo opstår "når muskelvævet nedbrydes for hurtigt, og stoffet myoglobin kommer ud i blodbanerne. Stoffet er nemlig skadeligt for nyrerne, der bliver blokeret af stoffet, og det kan altså ende med at give nyresvigt."


Jeg fik at vide, at jeg skulle drikke en masse vand, og hvis det blev værre, så skulle jeg gå til lægen.
Heldigvis toppede det tirsdag og i dag har jeg ingen problemer med at strække armene. Hævelsen er også næsten helt væk.


Hvad lærte jeg så af det?
- at jeg ikke skal give den SÅ meget gas, når det er øvelser jeg ikke har lavet længe/mange reps
- at jeg skal blive bedre til at lytte til min krop og forbedre min kropsfornemmelse
- at jeg skal blive bedre til at finde balancen mellem at presse mig selv og passe på mig selv

3 kommentarer:

  1. SHIIIIIT, så bliver det lige pludselig alvorligt, heldigvis for dig at træneren læser med :)

    SvarSlet
  2. Lyt til din sektleder....og din krop. Selvom sidstnævnte er svært. At tyde signalerne - eller overhovedet at opdage dem i tide.

    Dine arme så godt nok også vilde ud på billedet.

    SvarSlet
  3. Jeg er ikke helt nået hen til, HVORDAN jeg skal finde balancen mellem at presse mig selv og passe på mig selv.
    Ring rows var laveste skalering, og jeg mistænker dem for at være skurkene denne gang. Men så må jeg tage færre reps. Ja. "Jeg tager 18-12-6".. eller noget..

    SvarSlet