torsdag den 16. januar 2014

Abhyanga behandling onsdag 15/1-14 hos Gaya Cph

Til min store glæde fik jeg til min fødselsdag et gavekort til 1,5 times abhyanga behandling hos Gaya Cph på Østerbro.  

Nu tænker du måske: "Hvad i alverden er abhyanga?

Abhyanga er en traditionel ayurvedisk fuldkrops oliemassage og efter at have været der kan jeg tilføje: En meget afstressende, rar, afslappende, rolig og skøn behandling. 

Nåh, men hvad er så det der ayurveda for noget

Hos Yogaudstyr.dk står der:

"Det 5000 år gamle holistiske sundhedssystem Ayurveda (udtales a-ju-ve-da), der betyder visdommen om et langt og lykkeligt liv, går smukt hånd i hånd med hele yoga filosofien. Ayurveda arbejder bl.a. med retningslinjer for kost, adfærd, sanser, ideelle daglige eller sæsonbetonede rutiner. Ved at tage højde for det enkelte menneskes karaktertræk søger Ayurveda at fremme en afbalanceret og dynamisk integration mellem miljø, krop, sind og ånd. 

I ayurveda forstås mennesket bl.a. ud fra 3 fundamentale energier (de 3 doshaer): Bevægelse, transformation og struktur. På sanskrit kaldet Vata (vind), pitta (ild) og kapha (jord). Sammensætningen af disse tre doshaer har stor betydning for det enkelte individs natur og karakteristika. De 3 doshaer kan hver især være i enten balance eller i ubalance. Alle mennesker rummer alle tre doshaer, men en vil som oftest være dominerende."

Hvordan foregår en abhyanga behandling hos Gaya?

Man starter med en samtale. Jeg har en dejlig mand, en god bolig, et job jeg er glad for og laver ting, jeg kan lide. Men jeg går og bakser lidt med nogle psykiske ting. 
Kodeord: Skyld, pligt, ansvar, prioriteringer, at stå ved sig selv, at kunne sige nej, overskridelse af grænser, usikkerhed, konfliktsky, formidling af uenighed...

Efter samtalen går man ind i behandlerlokalet, hvor man får tid alene til at afklæde sig så meget, som man er tryg ved. Optimalt det hele, men jeg beholdte dog trusser på. Man ligger på maven på en briks med et opvarmet lagen (aaah!) med et lagen over sig. Selve den fysiske behandling er blid massage med varme olier en kropsdel af gangen. Den blide tilgang gør, at kroppen slapper heeeelt af. Sådan helt af dybt inde. Det var virkeligt virkeligt dejligt! 

Kathinka spurgte lidt ind til mit job (svar: pædagog i vuggestue hvor der i perioder er travlhed og hvor jeg i perioder er træt), og vurderede at jeg var træt som grundtone (hvis jeg husker korrekt). Denne træthed passede til den dosha, der hedder Vata. Så er man ofte kuldskær og har mere brug for søvn. Hun anbefalede at jeg klædte mig varmt på (altid huske ekstra tøj), havde mere fokus på varme drikke og varm mad samt måske fik mere søvn. For man bliver træt af at fryse. 

Til det med at være konfliktsky og have svært ved at sige nej, når nogen overskrider mine grænser, sagde hun at det tit kunne være ret overvældende. At jeg kunne overveje at starte et lettere sted for så ville jeg opdage, at det ofte spredte sig som ringe i vandet til andre områder. 
Mere konkret kunne jeg starte med min relation til mig selv. Til min krop. Lære at lytte til kroppens signaler og respektere dem. Sige nej, når det blev ubehageligt eller smertefuldt. Passe på den. 
Og så senere se på min relation til andre mennesker.

Jeg kunne også prøve at stille mig selv "det svære spørgsmål" (et spørgsmål der ofte kræver meget tankemylder efterfølgende) lige inden en yogatime for derefter at give helt slip på det. Øve mig i at give slip, når jeg laver yoga. Også selv om jeg har strejfet noget svært lige inden. 

Efter behandling ligger man et stykke tid, før hun kommer ind med vand og te. Da jeg satte mig op, var jeg helt afslappet og let i hele kroppen men med en stor insisterende hovedpine (nok noget udrensning af en art). Det er en god idé ikke at have en masse sociale aftaler eller lignende efter behandling og man må gerne beholde olien på kroppen så længe man kan.

Olien i håret kan vaskes ud lige efter ved at putte shampoo i håret og derefter tilføje vand lidt efter lidt.

OG HUSK AT DRIKKE MASSER AF VAND.

Min behandler var empatisk, omsorgsfuld og forstående på en ikke-påtrængende måde. Hun sagde sikkert andre kloge ting, som jeg ikke kan huske nu :-)

En 1,5 times abhyanga behandling som den jeg fik, koster 750 kr. Det er pengene værd.
Er det lige i overkanten økonomisk, kan man f.eks. prøve en Ayur - Sneak peek på en halv time til 250 kr. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar