torsdag den 2. januar 2014

Mål og ønsker for 2014

Inspireret af Modspil vil jeg ligeledes af fokus på det, jeg vil have mere af. En positiv vinkel.

Umiddelbart vil jeg gerne have mere af (som i: Mere end jeg har/gør nu):


- regelmæssig yoga 

Jeg tænker ca. 1 gang om ugen hos f.eks. Kbh. Yoga), fordi jeg kan mærke det er godt for min krop og mit sind. Jeg vil også gerne deltage i flere yoga workshops bl.a. med Birgitte Gorm Hansen og andre dynamic yoga-undervisere samt med Elena Mironov.




Der er bl.a. "Balder uden buler" til lang tid - tænker jeg skal prøve at implementere 16 kg i nogle af øvelserne på et tidspunkt. Hun er også ved at skrive en bog om forbrænding, som jeg helt klart skal have fingrene i.




- regelmæssige body-sds behandlinger 

Måske 3-4 gange årligt. Det er godt for min krop og sætter også gang i nogle ting psykisk, som er sundt. P.t. har jeg knas med venstre skulder, venstre knæ og måske også venstre ankel. Det er nok ikke uden betydning, at det alt sammen er i venstre side, men det må jeg få at vide, når jeg skal til årets første body-sds behandling på tirsdag hos Camilla Frydenlund
Derudover bakser jeg med nogle introvert- og familierelaterede ting, som helt sikkert har plantet sig i min krop på en eller anden måde.


- bedre søvn 

Slukke pc/smartphone 1 time før sengetid er målet. Jeg starter med at slukke kl. 21.30 indtil 19/1-14. Derefter evaluerer jeg.


- mere nærværende ved måltider

Jeg har fået en irriterende vane med at være på net/ordne ting, når jeg spiser. Det er nærmest til alle måltider. Det skal slutte nu. Vha. små skridt naturligvis :-) Så jeg starter med at slukke pc/smartphone til aftensmaden. Det gør jeg indtil 19/1-14. Derefter evaluererer jeg.


- mere selvaccept og stå-ved-mig-selv 

Her er vi ovre i noget introvert-halløj, prioriteringsspørgsmål og grundværdier/-holdninger samt hvordan jeg formidler det. Det hører under psykisk sundhed og er noget, jeg har været knap så god til at prioritere. Der har dog været gang i nogle processer sidste år, som både har været lærerige, hårde og vigtige. 
For en der er så konfliktsky som mig, har det været grænseoverskridende og meget svært at skulle udtrykke uenighed af den ene eller den anden art. Især hvis jeg var usikker på mit valg/mine prioriteringer i forvejen eller er lidt for modtagelig for skyld-placering eller ikke tør være egoistisk samtidig med at jeg har brug at være det til tider. 



Ting jeg godt kunne tænke mig at prøve/gennemføre i 2014:

- klatring
- 3 uger uden slik/chips/kage/is
- meditere 30 minutter
- yogaferie i Danmark
- z-health

4 kommentarer:

  1. Hej Ditte
    Jeg har et stort mål for 2014.
    At stille op til bikini fitness newcommers til Sept.
    Det er et mål som både fylder mig med begejstring, power og isnende frygt.
    Derfor ved jeg at jeg skal gøre det, da det ligger langt uden for min komfort zone og derfor kan være med til at skubbe og udvikle mig rigtig meget :-D
    Mange Hilser
    Sarah Linderstrøm-Lang

    SvarSlet
    Svar
    1. Sarah, det lyder vildt spændende! Har du overvejet at blogge om din rejse mod det?
      Har du nogle delmål, som du har lyst til at dele med os? Strategier eller retningslinjer for træning og/eller kost?

      Slet
    2. Tak :-)
      Ja jeg er igang med at starte en blog faktisk, den er bare ikke helt klar endnu, skal nok lade dig vide når den går live.
      Mit første delmål har været at finde en træner og coach som kan hjælpe mig med mit mål.
      Det er lykkes nu og jeg er lige startet med at træne hos Kristina Dybdahl, det bliver vildt spændende. Vi trænede i går, super fedt og hårdt. På mandag får jeg kost plan og trænings program og så kører det ellers... :-D
      Mit andet del mål har været at få bestilt en bikini, det gør man allerede nu, det er også lykkes så indtil videre føler jeg at jeg er kommet godt i gang og har nået lidt.
      Men det er nu det rigtig hårde arbejde starter :-D

      Slet
  2. Puha, et år er normalt længere tid end jeg kan overskue mht. målsætninger (en måned er for mig langt mere overskuelig), men for mig kunne det være:

    - At kæmpe en amatør muay thai- eller shootfighting-kamp
    - At nå 90 kg i dødløft
    - At begynde at meditere. Bare lidt. Bare 5-15 minutter om dagen, måske hver anden dag.

    Den første har jeg virkelig ikke lyst til, bortset fra små blips hvor jeg momentært har lyst. Men jeg ved det kommer til at kræve meget tid og energi fra mig, og jeg er bange for at jeg kommer til at opfatte træningen som SKAL frem for VIL.

    Dødløftmålsætningen er langt lettere mentalt at gå til. Pick up heavy stuff, put them down. Det er et konkret og overskueligt mål og hvis jeg beslutter mig for det, så tror jeg godt jeg kan nå det (max. død er pt. 75 kg).

    Mht. meditation, så er det en af de ting, jeg ved vil være supergodt for mig, men som jeg ikke kan tage mig sammen til at gøre.

    Jeg bryder mig i øvrigt ikke om at sætte mål, fordi enten er de for lette at nå, så jeg fuldfører dem inden for et par måneder, ellers så er de for svære, eller jeg mister interesse for området, eller livsomstændigheder sætter en stopper for det. Jeg ender som regel med at blive skuffet.

    SvarSlet