tirsdag den 19. oktober 2010

For meget træning og for lidt mad er ikke godt

En pige skriver på I forms forum (forkortet af mig):

"Det er lykkedes mig gennem sund kost og et kalorieindtag på omkring de 1500 om dagen + styrketræning 3 gange i ugen og løb 2 gange i ugen, at tabe mig 10 kg. Jeg er 171 cm høj og vejede før 67 kg.

Det vægttab ønsker jeg selvfølgelig at holde, men har det problem, at jeg oplever at tage på, hvis jeg spiser over de 1500 (ca. 100-200 ekstra) kalorier om dagen, også selv om jeg løber omkring 20 km. i ugen."


Og Anna Bogdanova svarer (forkortet af mig):

"Du har ret i, at et ligevægtsindtag på 1500 kcal er ret lavt. Og dét, at du oplever at tage på, hvis du spiser over det antal kcal, selv ved dit høje aktivitetsniveau, kan betyde, at dit stofskifte er blevet sænket noget.

Det sker typisk, at når man rigtig gerne vil tabe sig, så giver man den gas med meget lidt mad og meget træning lige med det samme - fordi man gerne vil have det går hurtigt. Det er alt for stor en omvæltning for kroppen, så den går i overlevelsesmode - fordi den føler, at den bliver truet på overlevelse ved så stor en belastning.
En naturlig forsvarsmekanisme er så at sænke stofskiftet, fordi det er generelt ikke ligger i vores gener at tabe os, men lagre energi - hvis nu der skulle komme en periode med sult. Det er, hvad din krop gør lige nu - tror, at du sulter, så derfor gemmer den på al den energi den kan. Så selvom du formentlig bruger mere energi, end du indtager, vil dine hormoner modsætte sig et vægttab."


Nåh, men pointen er bare, at det er lidt skræmmende så mange anorektikere, der skriver på det forum (ikke at denne pige nødvendigvis har anoreksi), og derudover er der en del, som gerne vil tabe sig, men gør det på lidt for usund vis, dvs. for meget træning og for lidt mad. Og så ikke forstår, at de ikke taber sig - mere.

Jeg synes personligt, det er godt med den øgede fokus på sundhed generelt, men det kan også tage overhånd, og mange især helt unge piger, ender desværre i den usunde grøft

Ingen kommentarer:

Send en kommentar