fredag den 22. oktober 2010

Kvinder, styrketræning og vægttab

Jeg må lige citere et Anna Bogdanova-svar igen:


"Den hurtigste måde at få ændret sin kropssammensætning på (altså muskel:fedt forholdet) er, at 3/4 dele af din træning er styrketræning. Det skaber simpelthen en helt anden hormonel respons i kroppen, end cardio - du bliver mere effektiv til at forbrænde fedt. Ja, kredsløbstræning har sin berettigelse, og det er meget sundt - men i små mængder og udført i korte intervaller (læs fx. store baller/lår trådene i Spørg Anna forummet og se programforslag).

De kvinder, som er kommet hos mig med startvægt på 120 kg endte på 80 kg. på 4 måneder uden OVERHOVEDET at lave nogen form for kredsløbstræning - blot progressiv overload i styrketræningen med frie vægte og kettlebells."



Nu hører man godt nok ellers, at ved et sundt vægttab så må man ikke tabe mere end 0,5-max 1 kg om ugen..

Det er interessant, at hun har så meget mere fokus på styrketræning, når de fleste kaster sig over løb, spinning og crosstrainer, når de vil tabe sig. Det er en anden vinkel på træning, sundhed, kost end jeg er vant til og det både vækker min skepsis og min interesse. Det sidste fordi hun har hjulpet mig til at forbedre min søvn, så jeg tænker, at så ved hun nok også, hvad hun ellers snakker om.

Jeg kan så fortælle, at det koster 1200 kr for en session hos Anna Bogdanova og at et forløb typisk indeholder 8-24 sessioner (et forløb indeholder biosignaturemåling, z-health screening, z-health dvd, træningsprogram m.m.). Så man skal lige tjekke økonomien, før man springer til!
Men det kan sagtens være en klog investering i et vægttab, ændring af kropssammensætning, bedre søvn, bedre fordøjelse og forebyggelse af skader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar