søndag den 12. februar 2012

Mål 2012 - kost


Mål 2012


Kost:
Mindre stivelse i kosten

Mål 1: 1 aftensmåltid om ugen uden kartofler/ris/pasta/brød

Mål 2: 2 madpakker om ugen uden kartofler/ris/pasta/brød (især rugbrød)

Mine strategier er stadig ikke helt konkrete nok, men det er noget i retning af at lave madplan, købe ind efter madplan, altid have kylling/tun til madpakken, altid have grøntsager, få inspiration til måltid/madpakke på de mange gode blogs, der findes om paleo (jeg har ikke helt fundet nogen om Precision Nutrition endnu)

Efter 1 måned tages målene op til revision og jeg ser på, om jeg kan udvide måltiderne uden stivelse eller om jeg skal fortsætte som hidtil. 

4 kommentarer:

  1. Det lyder som en god plan :)
    Du kunne måske overveje at du skal være glutenfri til at starte med, for så er overgangen ikke så svær fra almindelig kost til glutenfri til stenalderkost. Det er måden jeg selv har gjort det på og det fungerer rigtig fint.
    Nu ved jeg jo heller ikke om du vil være helt stivelsesfri...

    SvarSlet
  2. Glutenfri? Hmm, det har jeg slet ikke overvejet, men jeg vil da klart tænke over det. Har du nogle gode råd? Er det svært at finde mad uden gluten og er det dyrt?
    I NZ var der meget fokus på glutenfri mad. På næsten alle spisesteder stod der, hvilke retter der var glutenfri.

    SvarSlet
  3. Altså der er gluten i byg, hvede, rug, spelt (og spor af gluten i havre fordi man bruger samme pakningsmaskiner til havre produkter, men det er ikke noget der gør noget for dig da du ikke er gluten allergiker.
    Kortsagt alt der er lavet af mel på de produkter eks. spaghetti, brød, kage etc.

    Dvs. du må spise: Kartofler, bønner, quinoa, ris(risnudler), boghvede(boghvedenudler), majs, polenta.
    Det er nemmere at starte på den måde da du kan spise såkaldt "mæthedsgarniture" bare du undgår glutenholdige produkter.

    Jeg smed tre kilo lyn hurtigt da jeg begyndte at spise glutenfrit.
    Du kan jo finde glutenfrit brød/Pasta hos helsekost forretningen, hvis du gerne vil spise brød.
    Så kan du jo starte med det og så derfra begynde at skære stivelse helt væk, så er overgangs perioden ikke så svær og du har vænnet dig til ikke at spise brød og pasta ( produkter med mel, som er de værste)

    Håber det var svar nok, ellers så spørger du bare :)

    SvarSlet
  4. Tak for dit svar, Hannah! Det hjalp mig i hvert fald lidt på vej. Tror jeg skal justere mine kostmål.

    Jeg tror ikke, jeg kan eller vil være helt stivelsesfri, men jeg vil godt skære ned - i små doser af gangen, så jeg kan implementere det godt i hverdagen.

    SvarSlet