søndag den 21. april 2013

Interview # 2 (kvinder i træningsforløb)

Hvem: Signe, 32 år, Århus
Hvad: Kernesund Families "Kernesund og juleslank"


*Hvad er det for et forløb/program du har valgt? Hvad indeholder det? (vær gerne meget konkret: hvor længe varede det, hvor tit skulle man træne, hvilke øvelser, hvad kostede det, var der andet med i "pakken" end træning, f.eks. kost)

Jeg valgte at købe Kernesund Families dengang nyeste online kit "Kernesund og juleslank" i december. Det er et 4 ugers program, som efter jul er omdøbt til "Kernesund og slank". Programmet består af træning, meditationer, mentale øvelser og kost. Træningen er delt i 3: 1.styrketræning efter et fastlagt program, der er rimelig overkommeligt - ca. 1 time - 8 forskellige øvelser der gentages 4x12-25 gange og med 30 sek. pause mellem hver gentagelse, 2. et yin yoga program, der tager 53 minutter hvis man følger den guidede version, men som jegnu laver på 30-40 minutter efter jeg har lært øvelserne at kende og 3. interval træning i 2 udgaver, hvor jeg har valgt den hvor man skal spurte 100 m, gå 100 m i højt tempo og så spurte igen - i alt 5 gange. 

De mentale øvelser går ud på at komme i kontakt med sit indre barn og mærke sig selv - bl.a. ved at danse og kigge sig selv i øjnene og sige "jeg elsker dig". En smule grænseoverskridende i starten, men meget effektivt. Meditationerne skal man lytte til om aftenen inden sengetid, og de har været gode til at hjælpe med at komme ned i gear og slappe af. Efter noget tid begyndte jeg bare at falde i søvn, men i starten gav det nogle gode a-ha oplevelser at meditere inden sengetid.
En stor del af programmet er kosten, som er helt uden kornprodukter, mælkeprodukter, frugt, sukker og gluten. Og så er der oceaner af kosttilskud.


* Hvorfor har du valgt at følge netop dette forløb/dette program?

Det var meget intuitivt at jeg købte det. Det har tidligere fungeret godt for mig at lave en kostomlægning i december, selvom det måske lyder som en måned der er ekstra svær at ændre noget i. Og så har jeg fulgt Ninka og Kernesund familie i flere år, og har det godt med at følge den "almindelige" kernesunde kost. Programmet her er mere ekstremt end de tidligere kogebøger, og jeg tænker at jeg havde brug for at tage det et skridt videre, og se hvad der så ville ske med mig.


* Hvad var dine udfordringer i forløbet? Og hvordan håndterede du de udfordringer?

Det var primært de mentale øvelser, og det at gå fra et bevidstheds niveau til et andet. Der følger en facebook gruppe med til programmet, hvor man kan sparre med de andre deltagere, og det tog ret meget overhånd for mig i starten og blev næsten en afhængighed at skulle læse alt hvad der blev postet i den gruppe. Det var lidt en udfordring ikke at falde i "jeg gør det hele forkert" fælden og finde ro med at gøre det på min måde. Især fordi der bliver sagt flere gange, at hvis man vil have succes skal man følge det hele slavisk. Det er jeg grundlæggende uenig i, og det gav anledning til en masse gode snakke med mig selv om mine egne værdier. Jeg håndterede udfordringerne ved at mærke meget grundigt efter i mig selv hvad der var rigtigt for mig, i stedet for at knokle for at følge det meget omfattende program i alle detaljer. Og det var sådan set en af grundene til at følge programmet i første omgang - at komme tættere på mig selv - så i sidste ende giver det mening for mig, selvom det ind imellem satte mig i et dilemma omkring at følge programmet eller ej.

Mht. kosten var den største udfordring at undvære linser, bønner og "sådan noget". Hvidt mel holder jeg mig fra i forvejen, men at skulle undvære det, der ellers har erstattet de raffinerede produkter, som fx. boghvedemel i boller og pandekager, kikærter i salaten, brune ris osv, det var en udfordring. Det var ikke så slemt at undvære frugt, men i starten troede jeg vi heller ikke måtte spise bær, og det var svært - men det konkluderede vi vist, at vi godt måtte. I hvert fald spiser jeg dem. Kan man fornemme de stramme regler? De har absolut været en udfordring!


* Hvad var det vigtigste du lærte? Hvad tager du med dig? Mentalt og/eller fysisk.

Selvom jeg ikke er enig i alle dele af programmet, så må jeg konkludere at det virker. Jeg er vokset mentalt, har tabt mig og føler mig meget sundere, gladere og med mere energi end før. Det er meningen at programmet er en livsstils ændring, hvor man skal leve efter det "resten af livet". Det synes jeg er for strengt, men jeg kan godt finde på at følge det igen i en periode senere, for lige at blive boostet igen. Jeg fandt ud af, hvad der betyder rigtig meget for mig, og hvad der ikke er så vigtigt, og det er rart at vide i hverdagen.

Fysisk har jeg tabt mig over 20cm fordelt primært på mave og hofter på de 4 uger. Efterfølgende har jeg tabt mig endnu mere, men ikke så hurtigt - sikkert fordi jeg ikke har fulgt kosten slavisk. Og så har jeg lagt mærke til, at min krop begynder at "gøre ondt" på en helt bestemt måde, når den gerne vil i seng. Det har jeg aldrig mærket tidligere - der er jeg bare fortsat med at arbejde, typisk uden at få noget godt ud af det. Nu ved jeg, at når kroppen begynder at mærkes på den bestemte måde, så er der ikke mere kvalitet i noget jeg laver, og det er på tide at gå i seng. Også selvom klokken nogle gange kun er 20 om aftenen.


* Hvad kunne med fordel forbedres i forløbet?

Der er en del trykfejl i de manualer, man får tilsendt, og i stedet for at indrømme det og rette fejlene i en vis fart, var mantraet "du bliver tyk af at dømme andre og lede efter fejl". Men der stod fx. at man skulle løbe 5x50 minutter i stedet for 5x50 meter - og der gik en uge før vi fandt ud af, det var en fejl. På det tidspunkt var der i hvert fald 1 der havde løbet det der stod, og vi var mange der slet ikke kunne overskue at komme i gang med træningen af den grund - men da det viste sig kun at være 5x50 meter var det jo nemt nok. 

Et andet mantra er at udholdenheds træning giver cortisol-fedt på maven, og derfor skal undgås, så derfor synes jeg især at den nævnte slåfejl er uheldig. Sådanne fejl synes jeg er ærgerlige, og de skal efter min mening bare rettes hurtigst muligt. Måske det bare er mig, der er lidt sippet. Jeg plejer godt nok også at få at vide, at der er forbløffende få fejl i mine egne ting, men sådan synes jeg det skal være, når man tager penge for tingene - så skal der sgu ikke være slåfejl, der giver anledning til misforståelser af teksten. Især ikke når det hele er online, og man kun har teksten at forholde sig til. Men altså - det er nok i småtingsafdelingen 


* Hvordan synes du som helhed om forløbet/programmet?

Godt, og udfordrende på mange planer. Jeg følger stadig træningen, fordi den er til at overskue at følge hjemme i hverdagen. Jeg kan endda træne, selvom min 16 mdr. gamle søn er hjemme - så render han rundt og griner af mig. Det betyder meget, at det er til at integrere i hverdagen, og ikke kræver at jeg skal ud af huset på bestemte tidspunkter. Kosten synes jeg er ret streng, men det er befriende at mærke kroppen uden sukker. Og de mentale øvelser og meditationerne er gode og udfordrende, og det er nok dem, der har rykket mig mest.


* Hvad er sundhed for dig

Det er at have det godt med sig selv - at være glad indeni og glad for det, man ser i spejlet. At kunne mærke kroppens signaler, og være i stand til at følge dem. Jeg har ikke været ramt af alle vinterens sygdomme, selvom alle omkring mig har haft mindst et par dage i sengen, og det tolker jeg også som et tegn på at jeg er lidt sundere end tidligere. Og så er sundhed at have energi til dagen, og at kunne fokusere på de ting, der er vigtige for en, og ikke bare flade ud foran fjernsynet hver aften. At have overskud til at rumme at knægten smider al aftensmaden på gulvet og siger "hov", og ikke være en sur råbende kælling efter klokken 17.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar