fredag den 12. april 2013

Interview # 1 (kvinder i træningsforløb)

Hvem: Lisbeth, 38 år, Lyngby
Hvad: Rekrutforløbet i Captain's Gym


* Hvad er det for et forløb/program du har valgt? Hvad indeholder det? (vær gerne meget konkret: hvor længe varede det, hvor tit skulle man træne, hvilke øvelser, hvad kostede det, var der andet med i "pakken" end træning, f.eks. kost)

Rekrutforløbet i Captain’s Gym - nu Crossfit Helsingør. Forløbet kørte i 12 uger med 3 ugentlige fællestræninger på lukket hold med 8 deltagere. Hver træning bestod af først en decideret styrketræningsdel, hvor vi primært fulgte programmet Strong Lifts 5x5 (vekslen mellem squat, bænkpres, skulderpres, dødløft, clean og kroc), derefter en teknikdel og til sidst en finisher i form af en crossfit WOD af en varighed fra 5-20 minutter, hvor der var fokus på både cardio og styrke.

Ved siden af de tre ugentlige træningspas, havde vi fri adgang til både Open Gym og de almindelige WODs i klubben.

Udover fællestræning inkluderede forløbet en kostplan. Her spiste vi en kost, der var trak på både paleo og Jacob Søndergaards Six Pack på 6 uger-program. Desuden vejning, måling hver måned, en opfølgende samtale med træneren og diverse fryns (bog, t-shirt og foredrag). 

Pris: 4500 kroner.


* Hvorfor har du valgt at følge netop dette forløb/dette program?

Efter at have trænet crossfit on-off siden 2010 mistede jeg passionen for sporten i løbet af 2012. Jeg troede, det var slut med crossfit, men kunne alligevel ikke slippe tanken om en dag at vende tilbage. Jeg blev klar over, at hvis jeg skulle i gang igen, skulle det foregå på et andet niveau, end hvis jeg bare fortsatte med de almindelige WODs i mit normale center. Jeg ville genintroduceres for crossfit,  genfinde min passion og en fast træningsrutine. Jeg valgte rekrutforløbet dels pga prisen, dels pga deltagernes niveau, dels pga udsigten til at træne på et lille fast hold, dels pga styrkeløft-delen af forløbet.


* Hvad var dine udfordringer i forløbet? Og hvordan håndterede du de udfordringer?

Halvvejs i forløbet fik jeg en overbelastningsskade i underbenene på grund af dårlig squat-teknik. Og når forløbet inkluderer tunge back squats tre gange om ugen, var det et større benspænd. Jeg opsøgte to forskellige fysioterapeuter og forsøgte at give benene ro, men det var svært, når du samtidig gerne vil have resultater. Desuden er der rigtig meget belastende benarbejde i crossfit, så min overbelastning fik aldrig ro. Et at mine mål med forløbet var at få styr på min squat. I stedet endte squat med at blive et problem, der krævede rigtig meget energi (plus hysteriske anfald og tårer).

En anden udfordring opstod, da jeg blev klar over, at skabelonen for forløbet ikke virkede så effektivt på min krop, som jeg havde forventet. Tab af fedt samt opbygning af styrke gik langsomt, og jeg var stresset og frustereret gennem stort set hele forløbet. Jeg håndterede egentlig ikke rigtig den problematik, da jeg ikke rigtig forstod den eller vidste, hvad jeg skulle gøre ved den.

Slutteligt var vores ugentlige compliance-skemaer ret krævende, og det blev lidt en pine at skulle huske at drikke nok vand, strække ud, gå ture, sove nok, slukke lys og tv, træne, lave push-ups eller burpees, spise korrekt og administrere cheat meals.


* Hvad var det vigtigste du lærte? Hvad tager du med dig? Mentalt og/eller fysisk.

At kompakte og intense løsninger ikke nødvendigvis balancerer med den krop, jeg har nu, og hvad den kan håndtere. At den samme løsning ikke altid virker og er hensigtsmæssig for alle. Jeg fik min passion for crossfit og styrkeløft tifold tilbage, men fik samtidig øjnene op for, at crossfit og tunge løft potentielt skader min krop mere end det styrker den pt.

Jeg lærte at lytte mere til de signaler, min krop giver mig. Især hvis budskaberne er negative. Jeg lærte også,  at jeg stiller høje krav til min træner i forhold til kompetencer, tilstedeværelse og korrektioner, og at jeg skal blive bedre til at udtrykke mine behov og krav direkte, hvis træneren ikke leverer det, jeg har brug for.

Endnu mere vigtigt blev jeg klar over, at jeg skal have styr på det basale – mit fundament, før jeg skal kaste mig over det avancerede. At det ikke nytter noget at jagte en dødløft-PR, hvis jeg som udgangspunkt ikke er i stand til at bevæge min krop ordentligt. (Tip - Google: Ido Portal.)

Jeg er blevet mere bevidst om, at jeg bliver påvirket en smule negativt af crossfit i forhold til at ville mestre mange komplekse øvelser nu og her og løfte tungt, når jeg i virkeligheden kan blive stærk og udholdende på en mere hensynsfyld måde. At det måske er bedre at arbejde på at blive teknisk solid og sikker i få, effektive øvelser, end konsekvent at være usikker og kæmpe i rigtig mange øvelser.  

Forløbet har tvunget mig til at gå til styrketræning og træning generelt med en større grad af ydmyghed og realisme. Træde tre skridt tilbage og erkende, hvad det er, jeg byder min krop, og hvad konsekvensen af det kan være om tre måneder, om 5 år, om 20 år.  At tænke langsigtet i forhold til resultater.

Slutteligt har jeg opdaget, at min personlighed nok har haft en stor indflydelse på, hvorfor jeg mistede passionen for crossfit i første omgang.
Nogle lidt hårde og svære lærestreger, som jeg stadig arbejder på at acceptere.


* Hvad kunne med fordel forbedres i forløbet?

Bedre struktur og kommunikation om forløbets indhold og eventuelle ændringer undervejs. Større forberedelse i henhold til deltagernes individuelle behov og udfordringer – mentale såvel som fysiske plus tilpasning og justering af program ved skader. En langt større indsats i forhold til introduktion til teknik og løbende korrigering af samme. Især ved alle tunge løft. Øget tilstedeværelse, nærvær og opfølgning fra trænernes side, da det fysiske arbejde i sådan et forløb hos nogle fylder mindre end det mentale.


* Hvordan synes du som helhed om forløbet/programmet?

Et udmærket og billigt forløb, hvis du gerne vil introduceres til crossfit og tabe centimeter/fedt. Størstedelen af arbejdet foregår dog på egen hånd, og du skal selv bede om hjælp og vejledning, hvis behovet opstår. Der er ikke en træner, som holder dig i hånden og løbende spørger til, hvordan det går.  Der er opsat en fast skabelon, som virker, og hvis den ikke gør, tjah, så er det ikke så heldigt. Forløbets klare styrke er sammenholdet på holdet og de faste ugentlige træninger.

Forløbet er en basal kickstarter, som vil virke for rigtig mange. Hvis du har en vis grundviden om crossfit/styrketræning, specielle behov eller udfordringer og ønsker en mere videnskabelig, dybdegående tilgang eller vejledning, så bør du nok spare op til et andet og dyrere forløb og kigge nærmere på trænerens CV.


* Hvad er sundhed for dig?

Sundhed er en proces, hvor målet er bedre sammenspil mellem krop og sind. Sundhed er, at jeg føler mig tilpas og hjemme i min krop. Sundhed er styrke og bevægelse. Sundhed er at tage oplyste og ofte svære valg, som gavner mig både fysisk og psykisk. Sundhed er hele tiden at lære, men også at huske at handle.




Læs mere om Captain's Gym Crossfit Helsingør her.

2 kommentarer:

  1. Godt indlæg! Spændende at læse om refleksionerne efter endt forløb, især når forløbet ikke gik efter forventet.

    SvarSlet
  2. Du godeste, hvor er der mange ting, man gerne vil tilføje, når papiret har fanget og ting er udgivet.

    Min refleksioner er måske en kende negative, og det var faktisk ikke helt meningen. For jeg har bestemt ikke fortrudt forløbet. Jeg lærte mange ting - også positive - og jeg høstede resultater, selvom de ikke var så prangende, som forløbet lægger op til.

    Det vigtigste for mig var nok, at jeg blev mærkbart stærkere. Og blev glad for at træne regelmæssigt igen. At jeg trods overbelasting stadig fik styrkemæssige resultater. Det mest negative var nok, at selvom man forsøger at indprente sig, at det ikke skal handle om vægt og mål, så ender sådanne forløb sgu alligevel med overvejende at handle om, hvor meget du har tabt dig i forhold til, om du har fået bedre teknik i snatch eller bænkpresser mere end nogensinde før.

    Det er nok den negative konsekvens af at være del af et hold, og der kunne jeg godt overveje, selvom jeg ellers mener, at det ikke er noget for mig, personlig træning - hvis jeg på et tidspunkt skulle opsøge mere målrettet hjælp.

    Anyway....bla, bla, bla. :) Er det bevidst, at kvinderne i serien er anonyme?

    SvarSlet