søndag den 7. april 2013

Hatha & meditation torsdag 4-4-13

I torsdags var jeg til Hatha & meditation i Yogamudra i deres Østerbro-sal.

Det var en dejlig dejlig time for lige netop mig hvor jeg er lige netop nu i mit liv.

En blanding af blid hatha yoga og så meditationsdelen, hvor instruktør Nicolai

"...guider læreren dig gennem forskellige pranayama teknikker og meditationer med fokus på at opbygge større koncentration og på sigt større selvindsigt. Der vil være et kort oplæg, der understøtter praksis. Oplægget kan komme fra yoga- og buddhistisk filosofi såvel som fra vestlig psykologi og videnskab."

Det handlede en del om at mærke efter. Mærke følelserne uden at svælge i dem. Mere.. sige "Hej følelse. Jeg har set/mærket dig." Mærke kroppen. Mærke, hvordan man har det. Også de små ting såsom: Hvordan har du det når træneren siger at man skal komme ud af den afsluttende afspænding? Tænker du 'Jeg kunne godt lige have ligget 20 minutter til' eller 'Godt vi skal op nu. Det var godt nok kedeligt.' eller noget mere neutralt.

Et andet eksempel er når vi skal slappe af i maven. Virkelig slappe af. Så kan det godt være, at maven hos nogle buler ud/ser slasket ud. Hvordan har man det med det? Er det svært, selvom om alle omkring én har lukkede øjne/passer sig selv? Kan man give slip, selvom man måske så ikke ligner kropsidealet tilnærmelsesvist?

Nicolai virkede super dygtig og jeg har booket denne time 2 gange til (så har jeg heller ikke flere klip tilbage). Er du lidt søgende og har brug for en rolig guide, så kan jeg anbefale Nicolais time. Han har også almindelig hatha yoga mandage (ligeledes på Østerbro).

Nicolais "meditationscv":

"Har desuden deltaget i flere 10-dages Vipassana meditationskurser undervist efter S.N. Goenkas principper og i undervisning med Dalai Lama i Dharamsala, samt haft et længere ophold på Dai Bosatsu Kongoji, som er et zen buddhistisk kloster."



Ingen kommentarer:

Send en kommentar