fredag den 8. marts 2013

Gratis info-aften om body-sds 5/3-13

I tirsdags var jeg til info-aften i Body-sds. Det var en spændende aften, der gav mig lyst til at prøve andre body-sds behandlere.

Foto lånt af: Kropsterapi


Vi sad i en rundkreds rundt om en briks og behandleren Daniel fortalte om body-sds systemet, hvad behandling og træning kunne hjælpe med og viste til sidst en behandling på en frivillig.

Det er super svært at forklare, hvad body-sds er og hvad det kan gøre. Så nogle gange er det godt at overvære en behandling. Det er en slags massage, hvor man går efter årsagerne og ikke symptomer. Årsagen til knæ kan f.eks. godt stamme fra andre steder end lige knæet. Samtidig er der den vigtige kobling til det psykiske.

Behandleren havde selv lidt af posttraumatisk stress, men fik det behandlet via body-sds. Stress, konfliktskyhed, hvordan man håndterer følelser, hvordan man sætter (eller ikke sætter) grænser for sig selv og sin krop etc. sætter spor i kroppen. Kroppen er ærlig. Den sladrer. Du kan have spændinger du ikke vidste, du havde. Du kan gå rundt med problemer i årevis, hvor det kommer og går uden at fys, kiropraktik, osteopat eller massage rigtig hjælper. Du kan få ondt et bestemt sted i en bestemt situation.

Body-sds er ikke terapi. Man kan snakke sammen om nogle ting. Behandleren kan sætte fokus på nogle emner, som man så selv vælger om man vil følge op på. Han/hun kan også anbefale dig at se andre behandlere, hvis han/hun vurderer at body-sds ikke er det rette for dig.

Er man blufærdig, så må man godt beholde tøjet på. Evt. bare leggins og en top. Det vigtige er at man føler sig tryg og slapper af. Der er også flere kvindelige behandlere, hvis man foretrækker en kvinde. Man ligger under et tæppe/lagen først på ryggen og bagefter på maven.

Min behandler, Anders Peter, har meget fokus på åndedrættet. Man kan ikke rigtig snakke, da man under hele behandlingen skal trække vejret på en bestemt måde (som jeg stadig kæmper lidt med). Men hos Daniel behøver man ikke gøre det.

Body-sds behandlere har samme uddannelse. Metoderne og principperne er de samme og niveauet virker generelt rigtigt højt. Men som med alle andre behandlere kan man svinge bedre med én end med en anden. Prøv dig lidt frem :-) Jeg blev i hvert fald nysgerrig efter at prøve andre behandlere.
Jeg synes det er interessant at både Daniel og Anders Peter har så afslappet et kropssprog. De virker afslappede og harmoniske i sind. Og føler sig begge i deres livs form. De træner begge cufei/pafei, som er body-sds' træning. Læs mere om det her.

Body-sds kan virke dyrt i forhold til andre behandlere. Inde i Body-sds koster en time 815 kr. Til gengæld er det virkeligt effektivt! At rende til kiropraktor eller fys i årevis med kortvarig effekt er også dyrt. Ikke at den slags behandling ikke har sin ret. For mig er det spørgsmålet om at finde den behandling, der virker for en. Hvor man får noget for pengene. Hvor der er resultater. Det er der hos body-sds.

Pigen der fik en gratis behandling for øjnene af 20 andre mennesker, fik i løbet af 15 minutter løsnet op for massive nakkespændinger. De fleste mærker bedring i løbet af 1-2 behandlinger.

Jeg kan kun anbefale at prøve det. Seriøst, så tror jeg at body-sds er noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv og min krop. Udover at det fjernede smerterne i min ryg og gjorde at jeg igen kunne træne igen, så har det sat gang i nogle ting psykisk, som godt nok kan være skide irriterende, men fremfor alt sundt og på lang sigt noget, der kan give mig mere ro, balance mellem krop & sind og accept af mig selv.

Jeg er er Nanna Kaad evigt taknemmelig for at have anbefalet mig body-sds!


2 kommentarer:

  1. Uh, det er simpelthen så spændende. Næste gang Body-sds er med på en af de der tilbudssider, slår jeg til.

    SvarSlet
  2. Jaa! Gør endelig det :-) Hvis man skal være sikker på et højt niveau, skal de enten være ansat i Body-sds eller have licens (der er en liste over godkendte behandlere på body-sds-siden).

    SvarSlet