torsdag den 14. marts 2013

Hvordan prioriterer du?

Hvordan reagerer du på følgende citat:

'Coaching? No money..' 'Eating right? Expensive!' 

People = bitches. 

From 16 YO I've been traveling to train with experts:Capoeira masters in Brazil, seminars by Charles Poliquin in the US, Equilibre training in France , gymnastics, yoga, climbing, boxing, ballet, Gaga, MA and more. 

I always hire the best to teach me. The best.

How can I afford it?

I use my money for self improvement. I never bought expensive clothes, spent a dime on partying or drinking.

Make a choice.



Citatet er fra Ido Portal og jeg føler mig da lidt ramt.

Når jeg ser, hvad Body-sds behandlinger koster (815 kr. inde i Body-sds i Parken) eller hvad en Dynamic yoga workshop med dynamic yoga-manden Godfrey Devereau koster (1500 kr. for 3 timer fredag, 6 timer lørdag og 6 timer søndag) eller hvad 1200-holdet med Anna Bogdanova koster (16 uger med "den store pakke" = 17950 kr.), så får jeg et sus i maven og tænker straks "Uha, det er godt nok mange penge! Det har jeg da ikke råd til" eller "Så meget vil jeg bestemt ikke give." eller "Så vil jeg hellere bruge pengen på bla-bla-bla..".

Hvilket jo er fair nok. Men jeg bruger glad 36 kr. på en kage fra Taste og så lige 20 kr for 2 muffins i Føtex en anden dag og en rulle Pringle chips senere. Det løber op.
Og selvom jeg sjældent drikker alkohol og aldrig bliver fuld mere, så sker det at jeg bruger 180 kr på et værtshus for 3 fesne vodka-æblejuice eller tager taxa hjem, fordi jeg ikke lige gider tage bussen/metro/s-tog.

Jeg må dog sige, at jeg på det seneste er begyndt at poste flere og flere penge på især behandlinger af kroppen og træning. Body-sds, massage, yogaklip er ikke helt billigt. Dertil kommer kosttilskud.

Tøj, tasker eller sko er aldrig noget jeg har brugt mange penge på. Jeg går ikke med makeup eller bruger parfume. Jeg køber sjældent bøger eller musik (mere) eller film mere og jeg går sjældent til koncerter (mere).

Det handler om prioritering. Hvor meget vil jeg det? Hvor meget vil jeg lægge til side ud af mit rådighedsbeløb? Der findes selvfølgelig gode og knap så gode behandlere derude i junglen. Men generelt tror jeg på at kvalitet - på lige det her område - koster lidt mere.




2 kommentarer:

  1. Jeg følte mig også lidt ramt, da jeg selv klatter med penge hist og her til ting, der løber op til større beløb i det store hele. Snacks, kaffe, transport, legetøj til katten osv.

    Alt handler om prioritering, men det handler stadig også om økonomi. Nogle har mindre rådighedsbeløb hver måned end andre pga. faste udgifter og mindre indtægt. Så det er ikke altid kun udgifterne til "det sjove", som er skyld i manglende råd til dyre forløb eller behandlinger.

    Jeg køber heller aldrig tøj og ejer fem par sko (to par er træningssko), drikker sjældent osv. Men jeg bruger stadig penge på musik, bøger, parfume, hudpleje og kosttilskud, så det er ofte lidt svært at finde luft i budgettet.

    På den anden side kan man jo begynde med at dedikere en sparegris til "selvrenovering" og begynde med at lægge 200-300 kr i den hver måned. Fx. Lille begyndelse, men en begyndelse.

    Rekrutforløbet var et af de billige forløb, men jeg havde egentlig ikke råd. Jeg tog mig råd og skar så ned på andre ting.

    Så ja...prioritering. Man burde nok prioritere sin egen sundhed lidt højere?

    SvarSlet
  2. Det handler klart også om rådighedsbeløbet, som du skriver :-) Der er blot en tendens til at danskere ikke vil ofre lidt penge på deres sundhed. De sparer så meget som muligt på f.eks. mad og bruger i stedet flere penge på tøj (nogle gør) og elektronik.

    Sundhedsopsparing. Sådan en konto kunne jeg da godt forestille mig at have mig :-)

    SvarSlet