søndag den 6. januar 2013

Naturlig parfume.. er det nu godt?

Inspireret af dette indlæg hos Pudderdåserne vil jeg fremover være mere opmærksom på at tjekke for de 26 særligt allergene parfumestoffer. Det kan godt være, jeg lige skal se nærmere på mit forrige indlæg og hvad de produkter/serier indeholder af parfumestoffer.

Astma-allergiforbundet anbefaler disse 4 råd, hvis man vil undgå allergi:


"4 hurtige huskeråd

Tjek altid varedeklarationen for unødige stoffer før du køber produkter til dig selv eller dit barn.
Det her kan du kigge efter:
  1. Undgå parfume. Kig på varedeklarationen, og hvis du støder på ordene parfume, fragrance eller aroma, så vælg produktet fra.
  2. Undgå farvestoffer. Støder du på bogstaverne CI + nogle tal (CI står for Colour Index), så lad produktet stå.
  3. Undgå Benzylalkohol, der er et særlig allergifremkaldende parfumestof. Nogle producenter bruger det dog også som konservering og skriver derfor, at produktet er parfumefrit. Det er forkert.
  4. Undgå de 26 stoffer, der findes på EU's liste som værende særlig allergifremkaldende, og som er deklarationspligtige. Nogle af dem har citruslignende navne som citronellol, citral og limonene."

Jeg undgår allerede parfume (også den naturlige) i ansigtscreme, men burde nok også undgå den i alle andre produkter. Syntetiske farvestoffer går jeg udenom. Men ved ikke lige med de naturlige farvestoffer.

Åh ja, det skal da ikke være helt nemt.

Min Origins Clear Improvement mask (som jeg fandt i gemmerne i min jagt efter en rensemaske) går fri for de allergene parfumestoffer. Det gør ligeledes min Zinobel Organic Boost dagcreme.





Matas Natur er Astma-allergimærket og går derfor automatisk fri. Jeg er lidt luren ved Organic Pharmacy og Suki produkterne... Dem må I høre om i et andet indlæg..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar