torsdag den 10. januar 2013

Skadesforebyggende screening

Jeg må jo godt træne crossfit nu for min body-sds behandler. Men jeg har altså lidt noia for skader, idet jeg sagtens kunne forestille mig at jeg glemte at lytte ordenligt til min krop i kampens hede midt i en sej WOD (workout of the day)..

Derfor var jeg i dag forbi fysioterapeut Andreas i Trykkeriet, Kbh. NV i Crossfit Copenhagen for at få en skadesforebyggende screening.

1 time koster for medlemmer 400 kr og her blev jeg testet, først på "almindelig fysio"-måde, hvis man kan sige det sådan, og siden med diverse crossfitøvelser - hele tiden med min skade i baggrunden.

Jeg skulle bl.a. stå op og så rulle langsomt ned til gulvet og op igen; ligge på ryggen og strække benet så langt op med hovedet jeg kunne; lave en statisk hollow rock hvor lænden skulle blive i briksen.

Fik også lov til at lave front squat, kettlebell swing (8 kg og 12 kg), goblet squat (8 kg og 12 kg), knees to elbows, planke og dødløft (25 kg).



Som han kunne se det, så brugte jeg mine ben for meget og havde ofte for meget svaj i ryggen. Dette skete på bekostning af maven, hoftebøjer og balder, som altså skulle aktiveres mere.

Min teknik var generelt fin og man kunne se at jeg havde gået til crossfit et stykke tid før skaden (der startede langsomt i maj og var på fuldt blus i juli) :-)

Det var kun ved dødløft, at jeg kunne mærke det i lænden på den dårlige måde, og det kunne forbedres ved at svaje mindre og bruge baller mere. Dog skulle jeg ved alle løft starte med knap så meget vægt og have ekstra stor fokus på teknik.

Han ville anbefale Open gym (træne på egen hånd) i et par uger, evt. suppleret med Styrkeholdene (squat, press og dødløft). Vi aftalte at mødes igen om en uge, hvor han vil hjælpe mig med at strikke et program sammen til Open Gym og måske lige gentage, hvad jeg skal være opmærksom på i hvilke øvelser.

Styrkeholdene ville være gode for mig, da der var stor fokus på teknik og man selv kunne bestemme, hvor meget vægt man ville have på. Han mente squat ville være godt som det første, mens dødløft kunne vente lidt, da det godt kunne irritere min ryg lidt.

Han virkede dygtig og jeg følte mig i trygge hænder. Det er meget smart, at han selv træner crossfit og underviser i crossfit (Styrkehold) :-)

2 kommentarer:

  1. Det' spændende. Og godt. Du er tilbage. Ja!

    SvarSlet
  2. Ja, det bliver altså rart at komme igang igen. På en god sund måde :-)

    SvarSlet