søndag den 1. december 2013

Årsager til lungekræft

Det er ikke meningen, at denne blog skal udvikle sig til at være en blog om kræft. Eller sygdomme. Men da bloggen er sundhedsrelateret, kan jeg godt lige få plads til et enkelt indlæg om lungekræft.

Der er lungekræft i min nære familie. Det er forskelligt, hvordan man reagerer på det. Selv bruger jeg tid på at læse om sygdommen (årsager, behandling etc.).

Den væsentligste årsag til lungekræft er - som de fleste nok ved - rygning.

Fra Kræftens Bekæmpelse:

"Lungekræft er en af de hyppigste kræftformer i Danmark med ca 4.280 nye tilfælde pr år."

"Mere end 90 pct. af alle tilfælde af lungekræft skyldes tobak. Risikoen øges, jo mere man ryger. En storryger har omtrent 20 gange øget risiko i forhold til en ikke-ryger

Både den mængde tobak, man ryger per dag og det antal år, man har røget, øger risikoen for at få lungekræft. 

Passiv rygning kan også give lungekræft. En ikke-ryger, der lever sammen med en ryger, har cirka 20 pct. øget risiko for at udvikle lungekræft.   

Det er aldrig for sent at holde op med at ryge. Efter man er holdt op med at ryge, falder risikoen for lungekræft år for år.



Folk må virkelig selvom, hvorvidt de ønsker at ryge eller ej. Seriøst. Man skal bare også vide at lungekræft (eller kræft i det hele taget) ikke er for sjov.

2 kommentarer:

  1. Dét med rygning har jeg virkelig tænkt over selv på det sidste. Fordi min mors kræft gik i lungerne (fra at være brystcancer)... Men jeg har lidt en idé om, at den faktisk startede i lungerne (fordi hun hostede underligt i flere år op til on&off). De havde bare ikke set dét. Og derfor heller ikke valgt den rigtige behandling fra starten af. Hvorom alt er, så har min mor (og jeg selv) levet sammen med en storryger i 13 år (min far). Og selvom min mor smed ham ud på trappen at ryge hver gang, så lugtede alt på ham jo af røg. Og nu véd man, at selv tredje-hånds rygning er skadeligt.
    Jeg begyndte at tænke mere over dét, da jeg selv blev ved med at få lungebetændelse og bronkitis (regelmæssigt faktisk, siden jeg var barn - men mere endnu efter vi har boet i et hus med skimmelsvamp!)
    Og så gik jeg til udredning på Gentofte, og da fik jeg at vide jeg havde begyndende rygerlunger!!! Så spurgte lægen ret fordømmende, hvor meget jeg røg - og jeg var helt paf: "NUL! Jeg hader røg!"
    Ja, så nu er jeg så på astma medicin, og fået skæld ud fra min læge om ikke at være begyndt noget før.
    Jeg er faktisk enormt angst for alt, hvad der har med lungesygdomme at gøre, lige for tiden.

    SvarSlet
  2. Kræft er bare en møgsygdom. Man hører om den hele tiden. Læser om den. Men jeg har ikke - før nu - sådan RIGTIGT hørt efter. Det er ikke rigtigt gået ind. Der er så meget, der MÅSKE er kræftfremkaldende (rødt kød etc.). Men lige rygning er der bare ikke så meget "måske" over.

    Jeg er vokset op med forældre, der begge røg (det var dengang, man også røg i bilen..), men har siden 1995 boet steder, hvor der ikke blev røget (til hverdag - siden slet ingen røg, heller ikke til fest)). Har aldrig været syg (udover de obligatoriske forkølelser), aldrig haft noget med lungerne eller noget i den retning. Alligevel blev jeg lidt .. nervøs.., da læste, at passiv rygning også kan give lungekræft.

    Det ville godt nok være nederen at få kræft pga. andres rygning. Og så igen. Man kan ikke ændre på fortiden. Gjort er gjort. Men man kan være opmærksom på, hvor meget røg man bliver udsat for i fremtiden.

    Og man kan forsøge så godt man nu kan ikke at lade sig påvirke for meget af, hvad fremtiden MÅSKE bringer :-) Selvom det kan være svært.

    SvarSlet