tirsdag den 11. februar 2014

"Nærmere noget" af Simon Krohn


Jeg er netop blevet færdig med at læse Simon Krohns bog "Nærmere noget - filosofien bag yoga."

Den er meget anbefalelsesværdig uanset om man tror man kan "forstå" filosofi eller ej. Jeg var en af dem, der til videnskabsteori på universitet ikke fattede en dyt. Det var alt for ukonkret og alt for abstrakt og alt for mystisk til at jeg kunne følge med.

Men Simon Krohn formidler filosofien på en meget overskuelig og læservenlig måde. Jeg kunne stort set følge med i det hele. 

"Yoga handler dybest set slet ikke om at præstere. Yoga handler i langt højere grad om bevidsthed."

Bogen indeholder kapitlerne:

- Yogaens mystiske oplevelser
- Harmoni med virkeligheden
- Bevidstheden - nøglen til yoga
- Sindet som med- og modspiller
- Overgivelse og rummelighed
- Krop og sind i samarbejde
- Prana - livets flow
- Yogastillingernes potentiale
- Tantra
- Gør livet til yoga
- Moksa - yogaens højeste mål

Selvom man måske ikke umiddelbart interesserer sig så meget for filosofien bag yoga, kan man stadig få en del ud af bogen, så længe man har en interesse i yoga. Det var der, jeg startede og jeg endte med at blive nysgerrig på filosofien efterhånden, som jeg kom længere ind i bogen.

"Hvis yogaen virkelig skal gøre en fundamental forskel i dit liv, skal du både forstå teknikkernes potentiale, forstå dine egne mønstre og være dedikeret nok til at udfordre dine mønstre igen og igen."

Bogen gav mig lyst til at lave mere yoga og til at se nærmere på andet yoga end lige de fysiske stillinger og meditation. 

"Hvis du vil gå dybt i din yogapraksis - lige meget om det drejer sig om meditation eller asana - vil du en gang imellem opleve frygt, som du bliver nødt til at overhøre .(...) Det er klogt at undgå skader, og det er vigtigt at være realistisk, men hvis du holder op med at prøve nye ting, fordi du er bange, så bør livets helt store alarmklokke ringe." 

Simon Krohn inkluderer konkrete eksempler fra "den virkelige verden", meditationsøvelser og yogaøvelser, der gør læseoplevelsen mere levende og ja, konkret. Filosofien bliver koblet til vores hverdag og det gør bogen relevant og interessant. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar