lørdag den 4. maj 2013

Gymnastics i CFC 3/5-13

Jeg har et stykke tid gået og overvejet, om crossfit var noget for mig og min krop. Det er ikke noget, jeg har været vildt begejstret for, men apropos det tidligere indlæg om Dynamic yoga så må jeg lytte til kroppen.

Jeg ved godt, man kan skalere og de siger at crossfit er for alle.

Mit problem - og det er mest bare mit eget problem - er at jeg:
1) Ikke altid kan skelne mellem ømhed og smerte (og crossfit ER hårdt og man bliver øm)
2) Ser træneren som en autoritet og ikke min krop som en autoritet. Så hvis træneren siger jeg kan løfte mere eller man skal gøre det hurtigere, så prøver jeg at gøre det, selvom min krop måske siger noget andet.
3) Bliver grebet af stemningen og dynamikken på holdet og "glemmer" at lytte til kroppen - bevidst eller ubevidst.

Derfor var det en lettelse at prøve CFCs nye Gymnastics i går i Centralen, Vesterbro, hvor der er fokus på gymnastiske øvelser (de samme i en måned), fokus på teknik og ingen wod eller noget på tid.

I maj om fredagen er der kipping handstand push ups, back lever og one arm push ups på programmet.
Om tirsdagen er der i maj fokus på front lever, pistols og kipping pull ups. Også i Centralen på Vesterbro.

Det er alle svære øvelser, men så kan man skalere.

Vi brugte næsten en halv time på at øve forskellige forstadier til kipping handstand push ups og hele timen fløj simpelthen afsted.
Til kipping handstand push ups er det vigtigt med stærke skuldre og stærk core. Vi øvede en del at komme op i klovnen (det i sig selv kan være en udfordring) og derfra springe bagud og ned i en planke (det var her jeg nåede til i den øvelse, hvor det stadig så ok pænt ud.. haha).

Foto lånt af: Steineryoga


Bagefter skulle vi igen op i klovnen ca. 1 meter fra en væg - helt op hvor ryggen er lige, så benene ikke rører armene - og så springe ud i en planke op af væggen. Havde man styr på det, rykkede man klovnepositionen tættere og tættere på væggen til man til sidst sprang op af væggen i en planke hvor kroppen næsten var lodret. Jeg havde lidt berøringsangst over for det at kaste benene op af væggen og nåede ikke at blive særlig lodret...!
Man kunne også vænne sig om så ryggen var mod vægge og prøve almindelige kipping push ups.

Back lever øvede vi alle i ringene. Er den rigtig, ser den således ud:

Foto lånt af: Tumblr


Vi prøvede mest at lave skin the kat og så gå langsomt ned. Det var sjovt, lidt hårdt at være med hovedet nedaf og en udfordring for de hypermobile albuer.

Foto lånt af: Crossfittorque

Foto lånt af: Crossfitignitesydney


One arm push ups måtte jeg naturligvis skalere kraftigt. Så jeg havde en arm tæt på kroppen og en arm lidt længere frem og ud til siden. Helt lige krop. Lige hofte. Ned med brystet. Ikke rokke på hoften når man skal op igen. Er man sej til det, flytter man armen længere og længere ud. Måske støtter man kun på fingerspidserne....


Foto lånt af: Crossfitignitesydney


Gymnasticsholdene har gjort at jeg ikke melder mig ud af CFC. I hvert fald ikke foreløbig. Må stadig løbende holde øje med, hvordan kroppen reagerer. Under alle omstændigheder var det rart at bevæge kroppen på en anden måde og efterfølgende blive øm (hej hej skuldre og arme) på en anden måde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar