onsdag den 25. september 2013

Prøvemeditation hos Zenmind tirsdag 24/9-13

Jeg har forsøgt at meditere lidt på egen hånd. 
Startede med 1 minut (jaja, man skal jo starte et sted.. hehe) og lagde så 1 minut til om dagen, indtil jeg var oppe på 15 minutter. Nu er jeg på 16 minutter på hverdage og 20 minutter i weekenden.

Rutine:
Samme sted hver gang. Hos mig er det i kontoret/gæsteværelset på min yogamåtte.
Næsten samme tidspunkt hver gang, nemlig efter bad/morgentoilette og før morgenmad. Jeg skal være helt vågen, men ikke have været for meget på nettet eller andet.

Jeg sidder i løs skrædderstilling med hænderne på knæene/lårene og med lukkede øjne. I starten eksperimenterede jeg en del med åndedrættet - mest for at få tiden til at gå. Men efter at have oplevet Asger fra Zenmind på Copenhagen Yoga Festival, har jeg talt fra 1-10 på mine udåndinger (og så forfra i så mange minutter, jeg nu skulle sidde).

Foto lånt af: 123rf


I går var jeg så til en prøvetime i Zenmind i meditation.
Et stort roligt lokale med meditationspuder hele vejen rundt langs kanten. 
Man sidder på en pude (der nærmest står lidt på højkant) på en stor firkantet pude. Enten i skrædderstilling, halv eller hel lotusstilling eller på knæene. 
Øjnene er halvt lukkede og blikket falder ufokuseret ca. 1,5 meter frem.
Fingerspidserne er langt hen over hinanden og tommelfingrene møder hinanden, så hænderne danner en aflang cirkel. Hænderne skal være ca. ud for navlen uden at støtte på kroppen.

"ZEN betyder meditation og koncentration. Det er et japansk ord og stammer fra det kinesiske ord "Chan".

ZEN hjælper med at optimerer din mentale og fysiske formåen. Gennem Zen træning lærer du dig selv bedre at kende og du bliver bedre til at udnytte alle dine talenter, din kreativitet samt forstå og accepterer, at personlig udvikling nogle gange også kræver blod, sved og tårer."

Asger fortæller lidt om, hvad meditation er. Hos Zenmind er det meget enkelt. Ikke så meget hokus pokus. Du tæller fra 1-10 på din udånding i 1-2x20 minutter. Enkelt, men ikke nemt. At lære at meditere tager tid og disciplin. Man skal øve sig. Man skal sætte tid fra til det. Hver dag.
Man skal ikke nødvendigvis "tømme hovedet", men forsøge at få de store tankebobler lidt på afstand. Så de måske bliver til små prikker.

Foto lånt af: Dokuzen


Til gengæld får man meget ud af at meditere, hvis man er disciplineret omkring det. Det mest interessante for mig - og mest overraskende - var øget søvnkvalitet og bedre immunforsvar. Forskellige afhængigheder kunne også mindskes eller forsvinde, f.eks. rygning eller.. chokolade.
Derudover er der de mere "kendte" effekter, såsom øget koncentrationsevne, mindre stress m.m.

Et meditationsforløb hos Zenmind på Frederiksberg på 7 gange koster lige nu 2100 kr. En lektion varer 1 time og 45 minutter.

Der er også effektgaranti. Hvis du har et mål (og Asger mener det er realistisk), så er du garanteret pengene tilbage, hvis du ikke når dit mål efter de 7 gange. Men du skal gøre, som han siger :-)
Han har ikke givet penge tilbage endnu...! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar