søndag den 23. juni 2013

Kundalini yoga for første gang

Yogacentralen på Frederiksberg har de mange forskellige slags yoga. Herunder kundalini yoga som jeg prøvede for første gang i dag en stille søndag eftermiddag.



Holdet hedder Kundalini for kvinder. Lige bagefter er der et hold for begge køn, der hedder Rebirthing. Underviseren hedder Christina Jotipal og har også en FB-side.

Kundalini yoga er yoga, som jeg aldrig har prøvet det før. Her var ingen statiske stræk. Det er en af de mest spirituelle former for yoga og har fokus på både det fysiske, det følelsesmæssige og det spirituelle. Denne time bestod af åndedrætsøvelser, fysiske øvelser, meditation og lidt chanting.

"Anvendelsen af disse teknikker aktiverer effektivt kroppens energisystemer (meridianer og chakraer) og øger kroppens naturlige energiflow. Kroppens kirtelsystem og nervesystem afbalanceres og effekten har en udrensende, vitaliserende og helende virkning der styrker krop og sind." (fra Christinas side)

Vi lavede en bestemt åndedrætsøvelse flere gange i timen, nemlig breath of fire. Man trækker vejret hurtigt og rytmisk ved at puste ud ved at trække navlen ind. Det var i sig selv lidt en udfordring. Jeg gjorde det langsommere end de 2 andre på holdet. Især da det senere skulle kombineres med øvelser. F.eks. skulle vi ligge på ryggen med benene lodret og fødderne flekset, imens vi lavede breath of fire. Senere skulle benene skiftevis op og ned.

Men den øvelse der gjorde mest indtryk på mig fysisk var katte-øvelsen, hvor man trækker vejret ind, når man skyder ryg og vejret ud, når man svajer. Eller også var det omvendt. Øjnene er lukkede og når man svajer i ryggen, skal hovedet "se" ligefrem. Det lyder umiddelbart ikke så svært, men det skal altså gå stærkt. Det er korte, hurtige, rytmiske åndedrag og jeg blev selvfølgelig hurtigt svimmel.....


Foto lånt af: Clivir


Det hele var lidt anderledes og sammen med at jeg reagerede fysisk på det, så er jeg blevet nysgerrig og vil gerne prøve det igen. Det virker ret spændende! Det er lidt, som da jeg prøvede body-sds første gang og min krop også gakkede lidt ud. Jeg er meget overrasket og lidt imponeret over hvad det gør ved mig og er nødt til at undersøge det nærmere :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar