søndag den 30. juni 2013

Kundalini yoga "Rebirthing"

I Yogacentralen på Frederiksberg har de 2 kundalini yoga hold om søndagen. Sidste uge prøvede jeg kundalini for kvinder. I dag var det Rebirthing.

Det var 4. gang ud af 4 omhandlende "House cleaning" og det kunne være en udfordring, hvis man var ny til kundalini yoga, da man skulle sidde meget og meditere.

Kundalini yoga har en fast ramme. Man starter med at tune in (centreringsøvelse) ved at sige mantraet ONG NAMO GURU DEV NAMO og man afslutter altid med at synge The sunshine song. Det giver - for nogle - lidt tryghed - når man er ude i nyt yogaland :-)

Timen gik egentligt med at sidde med rank ryg og holde hænderne forskellige steder på kroppen, imens underviseren guidede os igennem en slags selvhypnose. Man startede med at holde hænderne foran brystet, så om halsen, så på panden og til slut oven på hovedet. Det var forholdsvis lange sekvenser, hvor vi f.eks. lyttede til en sang imens.

Temaet var at få renset ud. Give slip på gamle mønster, der ikke længere gjorde en noget godt. Blive vred. Gå ind i sig selv. Dybere og dybere. Ned til det ubevidste. Ned til det smertefulde. Og så sende smerten tilbage til universet. Det er en mental øvelse og kræver fuld koncentration og indlevelse.

Det blev lidt abstrakt for mig inde i mit hovede, men jeg kan godt lide selve idéen. Fysisk reagerede jeg med lidt kvalme og med at blive lidt svimmel. Nåh ja, og mine ben begyndte at sove og jeg var også ved at falde helt hen (vågnede med et diskret spjæt mere end 2 gange...). Kvalmen var en måde for min krop at rense ud på, sagde underviseren. Andre havde set nogle stærke farver.

En interessant time og jeg vil klart vende tilbage :-)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar