søndag den 1. juli 2012

Nye mål sommeren 2012

Uge 27:
Da jeg er på Roskilde Festival onsdag til søndag, har jeg givet mig selv lov til at slække på sukker- og glutenprojektet.
Det vil sige: 2 glutenfri frokoster og 2 sukkerfri dage og 3 dage med grønt til morgenmaden.

Uge 28-29:
4 glutenfri dage
4 sukkerfri dage
4 dage med grønt til morgenmaden

Dæmpe lys kl. 21
Slukke pc. kl. 21.30
Tage magnesium ved behov

Mine mål er stort set uændrede, hvilket jeg har valgt at gøre, da jeg derudover sætter nye projekter i gang.

Jeg ved godt det er både tabu og/eller ulækkert at drøfte fordøjelse...! Men alle steder står der altså, at fordøjelsen er vigtig og har indflydelse på helbredet. Man kan kort sagt "læse" meget om helbredet ud fra ens afføring. Ligesom man kan se på ens tis, om man drikker for lidt vand (det skal være helt klart og nærmest gennemsigtigt. Er det gult/mørkegult, mangler du vand!)

Og jeg kan altså se, at der er noget, som ikke er optimalt. Faktisk skal der ikke så meget til, før den er gal. Det skal være nemt at komme af med, man burde slet ikke have brug for toiletpapir, det må ikke lugte (grimt, råddent) og det skal være sammenhængende og glat og mellembrun. Der bør heller ikke være alle mulige ufordøjede madrester.

Mit andet projekt handler om at undgå at blive så oppustet.

"Så hvis du oplever en tendens til oppustethed og luft i maven, kan dette skyldes en uopdaget irritation over for visse fødevarer, oftest mælkeprodukter, hvedeprodukter eller sukkerprodukter. Dette kan fremkalde inflammation i tarmene, og jo mere inflammation, jo større påvirkning af mavemuskulaturen omkring tarmene. 


Dette medfører slappe og måske ”udfaldne”mavemuskler ( den nederste del af maven buler ud ), der ikke er til at få strammet op uanset hvor mange maveøvelser, du laver. Hvis dette er tilfældet for dig, bør du systematisk kigge lidt på hvad, du spiser og hvilke reaktioner, du får. 


Lav en lille dagbog over din mad og dine symptomer, så vil du kunne spore eventuelle følsomheder over for visse fødevarer. Ved efterfølgende at undlade disse fødevarer, vil du aflaste tarmen og genopbygge et sundt miljø, der skåner mavemuskulaturen. Tendensen til oppustethed og smerter forsvinder, og musklerne begynder at blive modtagelige over for dine maveøvelser. "

Citatet er herfra


Opsummering:

Jeg vil stort set fortsætte mit sukker- og glutenprojekt.
Jeg vil holde øje med min fordøjelse.
Jeg vil skrive dagbog over min mad og hvordan jeg efterfølgende har det. Dette vil jeg gøre i i dag, mandag og tirsdag, samt i uge 28 og 29. Derefter vil jeg begynde at udelade de fødevarer, der evt. har skabt problemer.



2 kommentarer:

  1. Spændende projekter. Jeg er især interesseret i dine erfaringer med at blive mindre oppustet. Mange påstår jo, at det er en af hovedeffekterne ved at stille skarpt på - ja, netop hvede og sukker, som du selv skriver.

    SvarSlet
  2. I går var jeg oppustet hele dagen. Altså ikke 24 timer i træk. Men efter hvert måltid. Hm.

    SvarSlet